Liikelahjojen markkinoinnin kehittäminen : case MN-Markkinointi Oy
Lindfors, Sanna (2009)
Lindfors, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047035
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee liikelahjojen markkinointia ja liikelahjojen markkinoinnin kehittämistä. Opinnäytetyön varsinaisena tavoittena on kartoittaa kehitysehdotuksia
liikelahjojen markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona lahtelaiselle liikelahjayritykselle MN-Markkinointi Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään markkinoinnin kehittymistä ja b-to-b -markkinointia kilpailukeinojen tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä avulla. Lisäksi teoriaosassa selvitetään liikelahjoihin liittyviä käsitteitä. Liikelahjojen käyttö osana markkinointiviestintää ja liikelahjakaupan tilanne sekä tulevaisuus ovat myös käsittelyssä.
Empiriaosuudessa käsitellään tehtyä asiakastyytyväisyystutkimusta, jolla on tarkoitus kartoittaa kehittämistarpeita MN-Markkinoinnin markkinointiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena n. 170 MN-Markkinoinnin asiakasrekisterin yhteyshenkilölle. Tutkimusongelmana on, miten liikelahjojen markkinointia
voitaisiin kehittää entistä paremmaksi ja asiakasystävällisemmäksi. Tutkimustulosten perusteella MN-Markkinoinnin markkinoinnissa ei asiakkaiden mielestä ole kovinkaan paljoa kehitettävää. Pieniä kehitysehdotuksia saadaan kuitenkin jo käytössä oleviin markkinointiviestintäkeinoihin. Myös tyytyväisyys MN-Markkinoinnin toimintaan oli kaiken kaikkiaan hyvä.
liikelahjojen markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona lahtelaiselle liikelahjayritykselle MN-Markkinointi Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään markkinoinnin kehittymistä ja b-to-b -markkinointia kilpailukeinojen tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä avulla. Lisäksi teoriaosassa selvitetään liikelahjoihin liittyviä käsitteitä. Liikelahjojen käyttö osana markkinointiviestintää ja liikelahjakaupan tilanne sekä tulevaisuus ovat myös käsittelyssä.
Empiriaosuudessa käsitellään tehtyä asiakastyytyväisyystutkimusta, jolla on tarkoitus kartoittaa kehittämistarpeita MN-Markkinoinnin markkinointiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena n. 170 MN-Markkinoinnin asiakasrekisterin yhteyshenkilölle. Tutkimusongelmana on, miten liikelahjojen markkinointia
voitaisiin kehittää entistä paremmaksi ja asiakasystävällisemmäksi. Tutkimustulosten perusteella MN-Markkinoinnin markkinoinnissa ei asiakkaiden mielestä ole kovinkaan paljoa kehitettävää. Pieniä kehitysehdotuksia saadaan kuitenkin jo käytössä oleviin markkinointiviestintäkeinoihin. Myös tyytyväisyys MN-Markkinoinnin toimintaan oli kaiken kaikkiaan hyvä.