Vuorovaikutteisia oppimismenetelmiä suunnittelutaitojen oppimisessa
Kallio, Sauli (2013)
Kallio, Sauli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112181
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kolmesta experimentistä, joissa kokeilen vuorovaikutteisia oppimismenetelmiä suunnittelutaitojen oppimisessa.
Experimenttien tavoitteena oli kokeilla valittujen opetusmenetelmien soveltuvuus vuorovaikutuksen lisäämisessä ja taitojen oppimisessa. Lisäksi tavoitteena oli antaa opiskelijoille kokemuksia erilaisista oppimistilanteista ja saada heiltä palautetta.
Opetuskokeiluni perustuvat tunnettuihin teorioihin ja menetelmiin, joihin liittyvää tietoa löytyy runsaasti alan kirjallisuudesta. Oman lisän kokeiluihin tuo kouluttajataustani sekä oma ja opiskelijoiden substanssiosaaminen.
Ensimmäisessä experimentissä kokeilin dialogista keskustelua ja havainnoin erityisesti symmetristä osallistumista keskusteluun. Toisessa experimentissä kokeilin roolipelin ja simuloinnin ominaisuuksia yhdistävää simulointipeliä suunnittelu- ja valmistusprosessin kokonaisuuden hahmottamisessa. Kolmannessa experimentissä sovelsin case-pohjaista oppimista koko opintojakson aikaisena oppimismenetelmänä.
Opetuskokeilut onnistuivat suunnitellusti ja opiskelijoilta saamani palaute oli positiivista. Opetuskokeilut innostivat opiskelijoita ja saivat aikaan yhteisiä pohdiskelevia keskusteluja. Dialogin haasteellisuus ja simulointipelin mukaansatempaavuus nousivat keskeisimmiksi huomioiksi keskusteluissa.
Experimenteissä oppimani taidot ja kokemukset kaikessa positiivisuudessaan vaikuttavat tulevien opetustilanteideni suunnitteluun ja toteutuksiin.
Experimenttien tavoitteena oli kokeilla valittujen opetusmenetelmien soveltuvuus vuorovaikutuksen lisäämisessä ja taitojen oppimisessa. Lisäksi tavoitteena oli antaa opiskelijoille kokemuksia erilaisista oppimistilanteista ja saada heiltä palautetta.
Opetuskokeiluni perustuvat tunnettuihin teorioihin ja menetelmiin, joihin liittyvää tietoa löytyy runsaasti alan kirjallisuudesta. Oman lisän kokeiluihin tuo kouluttajataustani sekä oma ja opiskelijoiden substanssiosaaminen.
Ensimmäisessä experimentissä kokeilin dialogista keskustelua ja havainnoin erityisesti symmetristä osallistumista keskusteluun. Toisessa experimentissä kokeilin roolipelin ja simuloinnin ominaisuuksia yhdistävää simulointipeliä suunnittelu- ja valmistusprosessin kokonaisuuden hahmottamisessa. Kolmannessa experimentissä sovelsin case-pohjaista oppimista koko opintojakson aikaisena oppimismenetelmänä.
Opetuskokeilut onnistuivat suunnitellusti ja opiskelijoilta saamani palaute oli positiivista. Opetuskokeilut innostivat opiskelijoita ja saivat aikaan yhteisiä pohdiskelevia keskusteluja. Dialogin haasteellisuus ja simulointipelin mukaansatempaavuus nousivat keskeisimmiksi huomioiksi keskusteluissa.
Experimenteissä oppimani taidot ja kokemukset kaikessa positiivisuudessaan vaikuttavat tulevien opetustilanteideni suunnitteluun ja toteutuksiin.