ITIL V3:n hyödyntäminen pk-yrityksen strategisessa suunnittelussa
Heikkonen, Pekka (2013)
Heikkonen, Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia olemassa olevia käytäntöjä ja kehittää uusia strategioita Suomen IT-Ratkaisut Oy:lle. Strategiat perustuvat IT-palveluiden hallinnassa ja johtamisessa käytettävään ITIL (Information Technology Infrastructure Library)-viitekehykseen. ITIL tarjoaa paljon hyviä käytänteitä IT-palveluja tarjoavan yrityksen strategian suunnitteluun. Tavoitteena opinnäytetyössä oli luoda yritykselle IT-strategiat, jotka sopivat pienelle yritykselle, jolla on suunnitelmat kasvattaa toimintaansa tulevina vuosina.
Idea opinnäytetyöstä tuli yrityksen tarpeesta kehittää omaa toimintaansa sekä tarpeesta hallita kasvua. Työ aloitettiin tutustumalla ITIL v3 viiden kirjan kirjasarjaan. Opinnäytetyön oli tarkoitus toimia myös oman osaamisen kehittämisprojektina ITIL-viitekehyksestä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan ITIL viitekehystä kokonaisuudessa. Käytännön toteutuksessa yritykselle tehtiin haastattelut ja näiden pohjalta suunniteltiin parhaiksi katsotut strategiat.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle johdettiin palvelustrategia, palvelusuunnittelun ja jatkuvan palvelun parantamisen strategiat sekä palveluportfolio. Täydellisiä ITIL-prosessimalleja ei yrityksen pienen koon vuoksi käytetty vaan niitä kevennettiin ja käytettiin soveltuvin osin.
Idea opinnäytetyöstä tuli yrityksen tarpeesta kehittää omaa toimintaansa sekä tarpeesta hallita kasvua. Työ aloitettiin tutustumalla ITIL v3 viiden kirjan kirjasarjaan. Opinnäytetyön oli tarkoitus toimia myös oman osaamisen kehittämisprojektina ITIL-viitekehyksestä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan ITIL viitekehystä kokonaisuudessa. Käytännön toteutuksessa yritykselle tehtiin haastattelut ja näiden pohjalta suunniteltiin parhaiksi katsotut strategiat.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle johdettiin palvelustrategia, palvelusuunnittelun ja jatkuvan palvelun parantamisen strategiat sekä palveluportfolio. Täydellisiä ITIL-prosessimalleja ei yrityksen pienen koon vuoksi käytetty vaan niitä kevennettiin ja käytettiin soveltuvin osin.