Kitaristi luutistina : Johdatus historiallisiin näppäilysoittimiin
Mellberg, Niklas (2013)
Mellberg, Niklas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112255
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on johdatus renessanssi- ja barokkiaikakausien keskeisiin näppäilysoittimiin, sekä niiden opiskeluun kitaristin näkökulmasta.
Työssä keskitytään renessanssiluuttuun, teorbiin sekä barokkikitaraan, koska näillä soittimilla on laajin solistinen ohjelmisto ja ne ovat kitaristille teknisesti helpoiten lähestettyvissä. Ne muodostavat lisäksi keskenään tyylillisesti monipuolisen kokonaisuuden.
Näiden kolmen soittimen ohjelmiston historiaa ja kehitystä käsitellään yksitellen, ja näppäilysoittimien keskeisimpiä säveltäjiä esitellään. Erillisessä luvussa käsitellään yllä mainittujen soittimien eri notaatiotapoja. Viidennessä luvussa tuodaan esille kirjoittajan omia kokemuksia näistä soittimista opiskelijana ja kitarapedagogina. Tavoitteena on myös pohtia miten voisi ottaa huomioon kitaristin jo olemassa olevia tietoja ja taitoja historiallisten näppäilysoittimien opinnoissa.
Työn tarkoitus on voida toimia referenssina, tietopankkina ja kurssimateriaalina ammatillisessa koulutuksessa esimerkiksi sivuaineopintojen yhteydessä, mutta myös keskustelupohjana luodessa ja kehittäessä opintosuunnitelmia kyseisten soittimien opiskelua varten.
Työssä keskitytään renessanssiluuttuun, teorbiin sekä barokkikitaraan, koska näillä soittimilla on laajin solistinen ohjelmisto ja ne ovat kitaristille teknisesti helpoiten lähestettyvissä. Ne muodostavat lisäksi keskenään tyylillisesti monipuolisen kokonaisuuden.
Näiden kolmen soittimen ohjelmiston historiaa ja kehitystä käsitellään yksitellen, ja näppäilysoittimien keskeisimpiä säveltäjiä esitellään. Erillisessä luvussa käsitellään yllä mainittujen soittimien eri notaatiotapoja. Viidennessä luvussa tuodaan esille kirjoittajan omia kokemuksia näistä soittimista opiskelijana ja kitarapedagogina. Tavoitteena on myös pohtia miten voisi ottaa huomioon kitaristin jo olemassa olevia tietoja ja taitoja historiallisten näppäilysoittimien opinnoissa.
Työn tarkoitus on voida toimia referenssina, tietopankkina ja kurssimateriaalina ammatillisessa koulutuksessa esimerkiksi sivuaineopintojen yhteydessä, mutta myös keskustelupohjana luodessa ja kehittäessä opintosuunnitelmia kyseisten soittimien opiskelua varten.