Ohjeistus sosiaaliseen mediaan matkailuyritykselle
Laakkonen, Toni; Haarahiltunen, Ilkka (2013)
Laakkonen, Toni
Haarahiltunen, Ilkka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011836
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki kuinka suomalainen matkailuyritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinointikanavana. Työn toimeksiantaja on Fintravel Tour Operators Oy Rovaniemeltä. Työn ensisijainen kehittämistehtävä oli kehittää yrityksen sosiaalisen median käyttöä ja toissijainen kehittämistehtävä oli tutkia kuinka tavoittaa venäjänkielisiä matkustajia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta se sisältää myös laadullisen tutkimuksen piirteitä kahden henkilöhaastattelun muodossa. Haastateltavat olivat venäjänkielisen matkailualan ja sosiaalisen median asiantuntijoita. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Tietoperustana toimivat digitaalinen media, matkailuala, sosiaalisen median strategiat pienille ja keskisuurille yrityksillä matkailualalla sekä venäjänkielisten Internet-käyttäytyminen. Tuotoksena kehitettiin ohjeistus sosiaalisen median toimintaa varten.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että oikein käytettynä sosiaalinen media voi olla hyödyllinen ja kustannustehokas markkinointikanava. Tärkeintä sosiaalisessa mediassa toimimisessa ovat aktiivinen osallistuminen, läsnäolo ja säännöllinen kohderyhmää kiinnostavan sisällön tuottaminen ja julkaiseminen. Lisäksi markkinointi sosiaalisessa mediassa tulee olla integroitu yrityksen muuhun markkinointiin. Matkailijat etsivät yhä enemmän matkailuun liittyvää tietoa Internetistä, eivätkä venäjänkieliset ole tässä suhteessa poikkeus, mutta he pidättäytyvät mielellään venäjänkielisissä palveluissa, kuten VKontakte tai Odnoklassniki. Myös Facebookin kaltaiset kansainväliset palvelut kasvattavat suosiotaan, erityisesti varakkaamman ja paremmin koulutetun väestön keskuudessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta se sisältää myös laadullisen tutkimuksen piirteitä kahden henkilöhaastattelun muodossa. Haastateltavat olivat venäjänkielisen matkailualan ja sosiaalisen median asiantuntijoita. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Tietoperustana toimivat digitaalinen media, matkailuala, sosiaalisen median strategiat pienille ja keskisuurille yrityksillä matkailualalla sekä venäjänkielisten Internet-käyttäytyminen. Tuotoksena kehitettiin ohjeistus sosiaalisen median toimintaa varten.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että oikein käytettynä sosiaalinen media voi olla hyödyllinen ja kustannustehokas markkinointikanava. Tärkeintä sosiaalisessa mediassa toimimisessa ovat aktiivinen osallistuminen, läsnäolo ja säännöllinen kohderyhmää kiinnostavan sisällön tuottaminen ja julkaiseminen. Lisäksi markkinointi sosiaalisessa mediassa tulee olla integroitu yrityksen muuhun markkinointiin. Matkailijat etsivät yhä enemmän matkailuun liittyvää tietoa Internetistä, eivätkä venäjänkieliset ole tässä suhteessa poikkeus, mutta he pidättäytyvät mielellään venäjänkielisissä palveluissa, kuten VKontakte tai Odnoklassniki. Myös Facebookin kaltaiset kansainväliset palvelut kasvattavat suosiotaan, erityisesti varakkaamman ja paremmin koulutetun väestön keskuudessa.