"Ei tätä tehä vaan jonkun ohjekirjan mukaan, vaan siinä oot niinku ite ja annat ittes" Sosionomin (AMK) kokemuksia omasta työnkuvastaan ja omasta osaamisestaan päiväkodissa
Lampinen, Elli; Kareinen-Martiskainen, Kaisu (2013)
Lampinen, Elli
Kareinen-Martiskainen, Kaisu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011936
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää teemahaastattelun keinoin sosionomin (AMK) työnkuvaa ja osaamista päiväkodissa. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen. Haastatteluun osallistui kuusi lastentarhanopettajan tehtävissä olevaa sosionomia ja ne toteutettiin marras-kuun 2012 aikana. Haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyömme keskeisissä tuloksissa ilmeni, että sosionomit työskentelevät päiväkodissa lastentarhanopettajina ja työ painottuu kasvatukseen, opetukseen ja ohjaamiseen. Sen lisäksi työ päiväkodissa on tiimityötä ja moniammatillinen työote korostui. Sosionomin osaamista päiväkodissa on lapsen ja vanhempien yksilöllinen huomioiminen sekä kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa. Vuorovaikutustaidot koettiin tärkeäksi, koska päiväkotityö on ihmissuhdetyötä. Työntekijän oma persoona ja ammatillisuus on väline tehdä työtä päiväkodissa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla toiminnallisen opinnäytetyön tekeminen oppaan tai perehdytyskansion muodossa sosionomin konkreettisesta työnkuvasta ja osaamisesta päiväkodin henkilö-kunnalle. Opasta tai perehdytyskansiota voisi käyttää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyömme keskeisissä tuloksissa ilmeni, että sosionomit työskentelevät päiväkodissa lastentarhanopettajina ja työ painottuu kasvatukseen, opetukseen ja ohjaamiseen. Sen lisäksi työ päiväkodissa on tiimityötä ja moniammatillinen työote korostui. Sosionomin osaamista päiväkodissa on lapsen ja vanhempien yksilöllinen huomioiminen sekä kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa. Vuorovaikutustaidot koettiin tärkeäksi, koska päiväkotityö on ihmissuhdetyötä. Työntekijän oma persoona ja ammatillisuus on väline tehdä työtä päiväkodissa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla toiminnallisen opinnäytetyön tekeminen oppaan tai perehdytyskansion muodossa sosionomin konkreettisesta työnkuvasta ja osaamisesta päiväkodin henkilö-kunnalle. Opasta tai perehdytyskansiota voisi käyttää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.