Palveluyrityksen tuotantoprosessi : case Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy
Hokkanen, Päivi (2013)
Hokkanen, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811179
Tiivistelmä
Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy on uudehko yritys, joka on yhtiöitetty Turun kiinteistöpalveluliikelaitoksen toiminnasta 2012. Yhtiöön kuuluu kolme toimialaa: ruokapalvelu, siivouspalvelu ja kiinteistönhoito. Toimialojen yhtenäistäminen on tärkeä osa yhtiön toiminnan kehittämistä kilpailuedun saavuttamiseksi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä käsitellään kehittämistehtävää, jonka tarkoituksena oli kuvata yhtenäisesti kaikkien kolmen toimialan tilaus-toimitusprosessi. Kuvaaminen toteutettiin pilottikohteista kootun ryhmän avulla. Tärkeänä osana työskentelyssä oli nykytilaan tutustuminen haastattelemalla kohteiden henkilökuntaa sekä käyttäjäasiakasta. Haastattelujen jälkeen pohdittiin, millainen on yhtiön tavoitetila ja miten se saavutetaan. Lopputuloksena syntyi johtamisjärjestelmän kuvaus sekä malli kohteiden päiväprosessien kuvaamiseen. Opinnäytetyössä kuvataan myös prosessien kuvaaminen prosessina.
Opinnäytetyön teoria osassa on käsitelty prosessiin liittyvää käsitteistöä ja prosessin kehittämisen merkitystä yrityksen kilpailukykyyn omalla alueellaan. Teoriaosa käsittelee myös kehittämistehtävässä käytettyjä menetelmiä. Näitä menetelmiä ovat haastattelu, ryhmätyö ja havainnointi. Menetelmänä käytetään muutoslaboratorio menetelmää, joka itsessään on kehittämisprosessi.
Kehittämistehtävän lopputuloksena toteutui yhtenäinen johtamisjärjestelmä kaikkien toimialojen kesken. Johtamisjärjestelmään suunniteltiin ja testattiin kokonaan uusia palaveri käytäntöjä, joiden tarkoituksena on varmistaa tavoitetilaan pääseminen.
Kehittämistehtävän toisena lopputuloksena oli malli, jolla kohteiden päivän työskentely kuvataan työntekijätasolla. Päiväprosessin tarkoituksena on haastaa kohteiden henkilöstö miettimään ja suunnittelemaan omaa työtään yhdessä esimiehen kanssa.
Opinnäytetyössä on kuvattu kehittämistehtävän eteneminen prosessina. Kuvattua prosessia on mahdollista hyödyntää muiden vastaavien kehittämistehtävien suunnittelussa.
Opinnäytetyössä käsitellään kehittämistehtävää, jonka tarkoituksena oli kuvata yhtenäisesti kaikkien kolmen toimialan tilaus-toimitusprosessi. Kuvaaminen toteutettiin pilottikohteista kootun ryhmän avulla. Tärkeänä osana työskentelyssä oli nykytilaan tutustuminen haastattelemalla kohteiden henkilökuntaa sekä käyttäjäasiakasta. Haastattelujen jälkeen pohdittiin, millainen on yhtiön tavoitetila ja miten se saavutetaan. Lopputuloksena syntyi johtamisjärjestelmän kuvaus sekä malli kohteiden päiväprosessien kuvaamiseen. Opinnäytetyössä kuvataan myös prosessien kuvaaminen prosessina.
Opinnäytetyön teoria osassa on käsitelty prosessiin liittyvää käsitteistöä ja prosessin kehittämisen merkitystä yrityksen kilpailukykyyn omalla alueellaan. Teoriaosa käsittelee myös kehittämistehtävässä käytettyjä menetelmiä. Näitä menetelmiä ovat haastattelu, ryhmätyö ja havainnointi. Menetelmänä käytetään muutoslaboratorio menetelmää, joka itsessään on kehittämisprosessi.
Kehittämistehtävän lopputuloksena toteutui yhtenäinen johtamisjärjestelmä kaikkien toimialojen kesken. Johtamisjärjestelmään suunniteltiin ja testattiin kokonaan uusia palaveri käytäntöjä, joiden tarkoituksena on varmistaa tavoitetilaan pääseminen.
Kehittämistehtävän toisena lopputuloksena oli malli, jolla kohteiden päivän työskentely kuvataan työntekijätasolla. Päiväprosessin tarkoituksena on haastaa kohteiden henkilöstö miettimään ja suunnittelemaan omaa työtään yhdessä esimiehen kanssa.
Opinnäytetyössä on kuvattu kehittämistehtävän eteneminen prosessina. Kuvattua prosessia on mahdollista hyödyntää muiden vastaavien kehittämistehtävien suunnittelussa.