Sähköisen rekrytointijärjestelmän kehittäminen TTY:llä
Bruun, Susanna (2013)
Bruun, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158755
Tiivistelmä
Tampereen teknillinen yliopisto otti käyttöön Skillnet Oy:n toimittaman sähköisen Artist-rekrytointijärjestelmän portaittain vuoden 2010 aikana. Aluksi järjestelmän käyttöä kokeiltiin henkilöstöpalvelut-yksikössä, jonka jälkeen pilotointia laajennettiin muutamiin laitoksiin. Koko yliopiston kattavaan laajuuteen sähköisen rekrytointijärjestelmän käyttö hajautettiin vuoden 2010 loppupuolella.
Kyselyn tavoite oli kehittää sähköistä rekrytointijärjestelmää vastaamaan entistä paremmin käyttäjiensä tarpeisiin. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää Tampereen teknillisen yliopiston pääkäyttäjien tyytyväisyyttä järjestelmää kohtaan ja selvittää, mitkä järjestelmän ominaisuuksista kaipaavat heidän mielestään eniten kehittämistä. Tarkoituksena oli myös saada kommentteja suoraan käyttäjiltä järjestelmän ja mahdollisesti myös rekrytointiprosessin kehittämiseksi.
Tiedonkeruumenetelmänä tässä kehittämistyössä käytettiin kyselytutkimusta. Kohderyhmänä kyselyssä oli rekrytointijärjestelmän pääkäyttäjäoikeudet omaavat henkilöt, joita kyselyn tekemisen aikaan oli Tampereen teknillisellä yliopistolla 56. Kysely toteutettiin sähköisesti ja se sisälsi määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä.
Teoriaosuudessa on kuvattu rekrytointiprosessi eli rekrytoinnin vaiheet ja kerrottu sähköisen rekrytoinnin mukanaan tuomista eduista. Lisäksi kehittämistyössä on kerrottu sähköisen Artist-rekrytointijärjestelmän hankinnan taustaa ja ominaisuuksia. Kyselyn tulosten käsittelyn yhteydessä kuvataan myös kunkin kysymyksen sisällön toteuttamista Tampereen teknillisen yliopiston rekrytointiprosessissa.
Kysely osoitti, että Artist-järjestelmä on pääkäyttäjien mielestä toimiva ja rekrytointiprosessin eri vaiheita helpottava työväline. Kokonaisuudessaan siihen oltiin tyytyväisiä vastaajien keskuudessa. Kehittämiskohteitakin löytyi. Niistä selvimmin esille nousi hakemusten ja niiden liitteiden käsittely. Kehitysideoihin liittyvien lisäselvitysten tekeminen ja harkinta niiden toteuttamisesta jää työn toimeksiantajan ja järjestelmän toimittajan neuvoteltavaksi.
Kyselyn tavoite oli kehittää sähköistä rekrytointijärjestelmää vastaamaan entistä paremmin käyttäjiensä tarpeisiin. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää Tampereen teknillisen yliopiston pääkäyttäjien tyytyväisyyttä järjestelmää kohtaan ja selvittää, mitkä järjestelmän ominaisuuksista kaipaavat heidän mielestään eniten kehittämistä. Tarkoituksena oli myös saada kommentteja suoraan käyttäjiltä järjestelmän ja mahdollisesti myös rekrytointiprosessin kehittämiseksi.
Tiedonkeruumenetelmänä tässä kehittämistyössä käytettiin kyselytutkimusta. Kohderyhmänä kyselyssä oli rekrytointijärjestelmän pääkäyttäjäoikeudet omaavat henkilöt, joita kyselyn tekemisen aikaan oli Tampereen teknillisellä yliopistolla 56. Kysely toteutettiin sähköisesti ja se sisälsi määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä.
Teoriaosuudessa on kuvattu rekrytointiprosessi eli rekrytoinnin vaiheet ja kerrottu sähköisen rekrytoinnin mukanaan tuomista eduista. Lisäksi kehittämistyössä on kerrottu sähköisen Artist-rekrytointijärjestelmän hankinnan taustaa ja ominaisuuksia. Kyselyn tulosten käsittelyn yhteydessä kuvataan myös kunkin kysymyksen sisällön toteuttamista Tampereen teknillisen yliopiston rekrytointiprosessissa.
Kysely osoitti, että Artist-järjestelmä on pääkäyttäjien mielestä toimiva ja rekrytointiprosessin eri vaiheita helpottava työväline. Kokonaisuudessaan siihen oltiin tyytyväisiä vastaajien keskuudessa. Kehittämiskohteitakin löytyi. Niistä selvimmin esille nousi hakemusten ja niiden liitteiden käsittely. Kehitysideoihin liittyvien lisäselvitysten tekeminen ja harkinta niiden toteuttamisesta jää työn toimeksiantajan ja järjestelmän toimittajan neuvoteltavaksi.