Sosiaalisen median käyttöönotto työyhteisössä
Lukkarla, Annu (2013)
Lukkarla, Annu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811202
Tiivistelmä
Sähköpostit ovat olleet työelämän työkaluina jo pitkään, mutta sosiaalisen median tultua ihmisten vapaa-aikaan voidaan miettiä, voisiko työelämän kommunikointitapoja parantaa. Sosiaalinen media tulee väistämättä myös työpaikoille, ja siitä tulisi ottaa kaikki hyöty irti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millainen olisi hyvä sosiaalisen median yhteisö-sivusto Atos IT Solutions and Services Oy:n Business & Contract Management ryhmälle. Tutkimus suoritetaan haastattelemalla ryhmän jäseniä, tutkimalla taustamateriaalia sekä kartoittamalla työkalua. Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu asiakkuus-ryhmän jäsenten haastattelusta. Haastatteluiden avulla tarve tarkentui, ja yhteisön tarkoitus määrittyi.
Opinnäytetyön teoria osuus käsittelee sähköpostia kommunikointivälineenä sekä vertaa sitä sosiaalisen median työkaluihin. Teoriaosuudessa käsitellään myös Atos IT Solutions and Services:n Zero Email -kampanjaa, jonka tarkoituksena on lopettaa yrityksen sisäiset sähköpostit vuoden 2013 loppuun mennessä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että tarvetta Business & Contract Management ryhmän yhteistyötä tehostavaan työkaluun on. Muutos ei ole ainoastaan työkalun muutos, vaan tapa tehdä työtä tulee muuttumaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millainen olisi hyvä sosiaalisen median yhteisö-sivusto Atos IT Solutions and Services Oy:n Business & Contract Management ryhmälle. Tutkimus suoritetaan haastattelemalla ryhmän jäseniä, tutkimalla taustamateriaalia sekä kartoittamalla työkalua. Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu asiakkuus-ryhmän jäsenten haastattelusta. Haastatteluiden avulla tarve tarkentui, ja yhteisön tarkoitus määrittyi.
Opinnäytetyön teoria osuus käsittelee sähköpostia kommunikointivälineenä sekä vertaa sitä sosiaalisen median työkaluihin. Teoriaosuudessa käsitellään myös Atos IT Solutions and Services:n Zero Email -kampanjaa, jonka tarkoituksena on lopettaa yrityksen sisäiset sähköpostit vuoden 2013 loppuun mennessä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että tarvetta Business & Contract Management ryhmän yhteistyötä tehostavaan työkaluun on. Muutos ei ole ainoastaan työkalun muutos, vaan tapa tehdä työtä tulee muuttumaan.