Mainonnan vastuullisuus ja yrityksen eettinen toiminta eri sidosryhmissä
Suokonautio, Outi (2013)
Suokonautio, Outi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella mainonnan vastuullisuutta. Tarkoituksena oli selvittää eri sidosryhmät, jotka siihen vaikuttavat, ja millaisia eettisiä ristiriitoja voi markkinoinnin suunnittelussa ilmetä. Halusin myös selvittää, miten yritykset hyödyntävät visioissaan eettisiä arvoja, jotka ovat kuluttajille ilmeisen tärkeitä. Halusin myös pohtia, kuka on vastuussa epäeettisestä mainonnasta ja sen aiheuttamista lieveilmiöistä. Tarkoitus oli myös selvittää, minkälainen on mainonnan vastuuketju.
Aloitin perehtymisen lukemalla mainonnan vastuullisuuteen keskittyviä teoksia. Lisäksi kertasin markkinoinnin oppikirjoista lukemaani. Keräsin tietoa myös Internetistä, ja luin siellä olevia uutisartikkeleita sekä blogeja. Seurasin myös ajankohtaisia aiheita, ja etsin tietoa jo tapahtuneista esimerkkitapauksista yritysten vastuullisuuteen liittyen.
Sain selville, että yritysten johtoportaissa on ymmärretty vastuullisuus tärkeänä arvona, jota halutaan myös korostaa. Se mainittiin monien yritysten www-sivuilla hyvin näkyvästi, eli se haluttiin myös tuoda asiakkaille julki. Markkinointi on siirtynyt 3.0:n arvolähtöiseen tapaan lähestyä kuluttajaa. Lisäksi yhteiskunnallinen panostus on tullut tärkeäksi. On yrityksiä, jotka on perustettu päätavoitteenaan tehdä hyvää yhteiskunnallisesti.
Oli myös selvää, että vastuu mainonnan epäeettisyydestä voidaan jakaa usealle taholle. Osakkeenomistajat, toimeksiantajat ja suunnittelijat saavat osuutensa kritiikistä välittömästi. Kuluttajat pystyvät vaikuttamaan pitkällä tähtäimellä. Heillä on mahdollisuus boikotoida kampanjaa ja olla ostamatta tuotetta. Kuluttaja voi myös harjoittaa omaa mainonnanlukutaitoaan ja opetella mediakriittisemmäksi. Vastuu reaktioista, joita kaupalliset viestit aiheuttavat, on myös kuluttajalla.
Aloitin perehtymisen lukemalla mainonnan vastuullisuuteen keskittyviä teoksia. Lisäksi kertasin markkinoinnin oppikirjoista lukemaani. Keräsin tietoa myös Internetistä, ja luin siellä olevia uutisartikkeleita sekä blogeja. Seurasin myös ajankohtaisia aiheita, ja etsin tietoa jo tapahtuneista esimerkkitapauksista yritysten vastuullisuuteen liittyen.
Sain selville, että yritysten johtoportaissa on ymmärretty vastuullisuus tärkeänä arvona, jota halutaan myös korostaa. Se mainittiin monien yritysten www-sivuilla hyvin näkyvästi, eli se haluttiin myös tuoda asiakkaille julki. Markkinointi on siirtynyt 3.0:n arvolähtöiseen tapaan lähestyä kuluttajaa. Lisäksi yhteiskunnallinen panostus on tullut tärkeäksi. On yrityksiä, jotka on perustettu päätavoitteenaan tehdä hyvää yhteiskunnallisesti.
Oli myös selvää, että vastuu mainonnan epäeettisyydestä voidaan jakaa usealle taholle. Osakkeenomistajat, toimeksiantajat ja suunnittelijat saavat osuutensa kritiikistä välittömästi. Kuluttajat pystyvät vaikuttamaan pitkällä tähtäimellä. Heillä on mahdollisuus boikotoida kampanjaa ja olla ostamatta tuotetta. Kuluttaja voi myös harjoittaa omaa mainonnanlukutaitoaan ja opetella mediakriittisemmäksi. Vastuu reaktioista, joita kaupalliset viestit aiheuttavat, on myös kuluttajalla.