Itsenäisen harjoittelun merkitys sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisten taitojen kehittymiseen : käyttäjien kokemuksia TaitoPro-taitopajasta
Perkiökangas, Venla (2013)
Perkiökangas, Venla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911684
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuuluu Teho Pro – Vaikuttavat oppimisympäristöt -hankkeeseen, joka on Metropolia ammattikorkeakoulun oma kehittämis- ja tutkimushanke. Sen avulla halutaan uudistaa terveys- ja hoitoalan opetusta ja toimintatapoja. Yksi näkökulmista on TaitoPro - itsenäisen oppimisen oppimisympäristö, johon opinnäytteeni aihe kuuluu. TaitoPro pitää sisällään taitopajoja, joissa opiskelija voi harjoitella itsenäisesti kliinisiä taitoja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten sairaanhoitajaopiskelijat kokevat kliinisen osaamisensa kehittyvän TaitoPro-taitopajassa ja millaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on TaitoPro-pajan käytöstä. Tavoitteena on kehittää itsenäisen oppimisen oppimisympäristöä eli TaitoPro-taitopajoja.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty myös määrällisen tutkimuksen analysointitapaa. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä, eli induktiivista sisällönanalyysiä, sekä PASW Statistics 18 (SPSS) tilasto-ohjelmaa. Aineisto koostui 75 Taito-Pro-taitopajaan osallistuneen sairaanhoitajaopiskelijan raportista. Raporttiin vastaaminen oli opiskelijoille pakollinen. Osittain strukturoituja kysymyksiä sisältävän raportin on laatinut lehtori Leena Hinkkanen syksyllä 2012.
Opiskelijat kokivat itsenäisen harjoittelun kehittävän osaamista ja vahvistavan itseluottamusta. Opitun kertaaminen, ympäristö, käytännön harjoittelu, itsenäinen toimiminen, pienryhmätyöskentely ja turvallisuuden tunne olivat tekijöitä joiden koettiin vaikuttavan kliinisen osaamisen kehittymiseen. Raporteista tuli selkeästi esille, että kokemukset itsenäisestä harjoittelusta TaitoPro-pajassa olivat myönteisiä. Kehityskohteiksi nousivat tarvikkeiden riittävyys, selkeät ohjeet, laitteiden käyttöopastus, laitteiden kunto, nuket, sängyt, harjoittelupaikkojen vähyys ja pajan siisteys.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää kehitettäessä itsenäisen oppimisen ympäristöä Teho Pro:ta ja TaitoPro-pajoja. Kehitysehdotuksia voidaan ottaa huomioon sellaisinaan ja kokemuksia voidaan hyödyntää mietittäessä pajojen kehittämistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten sairaanhoitajaopiskelijat kokevat kliinisen osaamisensa kehittyvän TaitoPro-taitopajassa ja millaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on TaitoPro-pajan käytöstä. Tavoitteena on kehittää itsenäisen oppimisen oppimisympäristöä eli TaitoPro-taitopajoja.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty myös määrällisen tutkimuksen analysointitapaa. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä, eli induktiivista sisällönanalyysiä, sekä PASW Statistics 18 (SPSS) tilasto-ohjelmaa. Aineisto koostui 75 Taito-Pro-taitopajaan osallistuneen sairaanhoitajaopiskelijan raportista. Raporttiin vastaaminen oli opiskelijoille pakollinen. Osittain strukturoituja kysymyksiä sisältävän raportin on laatinut lehtori Leena Hinkkanen syksyllä 2012.
Opiskelijat kokivat itsenäisen harjoittelun kehittävän osaamista ja vahvistavan itseluottamusta. Opitun kertaaminen, ympäristö, käytännön harjoittelu, itsenäinen toimiminen, pienryhmätyöskentely ja turvallisuuden tunne olivat tekijöitä joiden koettiin vaikuttavan kliinisen osaamisen kehittymiseen. Raporteista tuli selkeästi esille, että kokemukset itsenäisestä harjoittelusta TaitoPro-pajassa olivat myönteisiä. Kehityskohteiksi nousivat tarvikkeiden riittävyys, selkeät ohjeet, laitteiden käyttöopastus, laitteiden kunto, nuket, sängyt, harjoittelupaikkojen vähyys ja pajan siisteys.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää kehitettäessä itsenäisen oppimisen ympäristöä Teho Pro:ta ja TaitoPro-pajoja. Kehitysehdotuksia voidaan ottaa huomioon sellaisinaan ja kokemuksia voidaan hyödyntää mietittäessä pajojen kehittämistä.