Ohjelmistotuotteiden markkinointi Internet-Yhteisöissä
Rossi, Tiina (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127748
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin sosiaalisen median eri muotoihin ja tutkittiin Internet- yhteisöjä ohjelmistotuotteiden markkinointikanavana. Työssä käytiin läpi Internet-yhteisöjen, kuten Facebookin ja Twitterin tarjoamat mahdollisuudet markkinointi- ja palveluaspektien näkökulmasta sekä teoriassa että käytännössä.
Internet-yhteisöihin tutustuttiin käytännön esimerkein kokeilemalla niiden soveltuvuutta ohjelmistojen markkinointiin esimerkiksi kampanjoina. Tässä raportissa pe-
rehdytään kokeilujen tuloksiin ja pohditaan sosiaalisen median hyödyntämistä erilaisissa muodoissaan, esimerkiksi asiakastuessa, viraalimarkkinoinnissa ja palautteessa, sekä annetaan kehitysideoita olemassa oleville toiminnoille. Teoriaosuuden materiaali on pääasiassa peräisin Internet-artikkeleista, blogeista ja wikipediasta, sillä ne tarjoavat ajantasaisen tiedon, ja kirjallisuutta sosiaalisesta mediasta on hyvin niukasti tarjolla.
Twitterin avulla toteutettiin onnistunut kesäkampanja, joka toi yrityksen tilille seuraajiksi paljon kuluttajia sekä asiantuntijoita. Seuraajien mielenkiintoa ylläpidettiin
uutisoimalla Twitterin välityksellä yrityksen toiminnasta sekä tuomalla esiin tapahtumia yleisesti samalta toimialalta. Näkyvyyttä lisättiin myös kirjoittamalla artikkeleita yrityksen blogiin ja kommentoimalla aktiivisesti muiden kirjoittajien blogeja. Mainontaa toteutettiin myös Facebookin, LinkedInin ja Google Adwordsin avulla.
Internet-yhteisöissä tapahtuvassa myyntiin tähtäävässä mainonnassa tulee harkita tarkkaan kampanjan sisältöä, koska siellä saa helposti aktivoitumaan liian laajoja kohderyhmiä, joissa on vain vähän hyviä liidejä. Aktiivisuus tulee osoittaa niin blogia kirjoitettaessa kuin yhteisöissä ihmisten mielenkiinnon ylläpitämiseksi, seuraajien takaamiseksi ja hakukonenäkyvyyden lisäämiseksi. Google Adwordsin hakusanoja tulee ylläpitää tasaisin väliajoin hakuosumien varmistamiseksi.
Kehityksen seuraaminen ja mukana pysyminen takaavat trendeissä ajan tasalla olemisen, jolloin voi kokeilemalla kehittää omaa toimintaansa ja tekniikoita. Sosiaalisen median kautta voi levittää tietoisuutta yrityksestä ja herättää median kiinnostusta uusin toimin sekä vähäisin kustannuksin.
Internet-yhteisöihin tutustuttiin käytännön esimerkein kokeilemalla niiden soveltuvuutta ohjelmistojen markkinointiin esimerkiksi kampanjoina. Tässä raportissa pe-
rehdytään kokeilujen tuloksiin ja pohditaan sosiaalisen median hyödyntämistä erilaisissa muodoissaan, esimerkiksi asiakastuessa, viraalimarkkinoinnissa ja palautteessa, sekä annetaan kehitysideoita olemassa oleville toiminnoille. Teoriaosuuden materiaali on pääasiassa peräisin Internet-artikkeleista, blogeista ja wikipediasta, sillä ne tarjoavat ajantasaisen tiedon, ja kirjallisuutta sosiaalisesta mediasta on hyvin niukasti tarjolla.
Twitterin avulla toteutettiin onnistunut kesäkampanja, joka toi yrityksen tilille seuraajiksi paljon kuluttajia sekä asiantuntijoita. Seuraajien mielenkiintoa ylläpidettiin
uutisoimalla Twitterin välityksellä yrityksen toiminnasta sekä tuomalla esiin tapahtumia yleisesti samalta toimialalta. Näkyvyyttä lisättiin myös kirjoittamalla artikkeleita yrityksen blogiin ja kommentoimalla aktiivisesti muiden kirjoittajien blogeja. Mainontaa toteutettiin myös Facebookin, LinkedInin ja Google Adwordsin avulla.
Internet-yhteisöissä tapahtuvassa myyntiin tähtäävässä mainonnassa tulee harkita tarkkaan kampanjan sisältöä, koska siellä saa helposti aktivoitumaan liian laajoja kohderyhmiä, joissa on vain vähän hyviä liidejä. Aktiivisuus tulee osoittaa niin blogia kirjoitettaessa kuin yhteisöissä ihmisten mielenkiinnon ylläpitämiseksi, seuraajien takaamiseksi ja hakukonenäkyvyyden lisäämiseksi. Google Adwordsin hakusanoja tulee ylläpitää tasaisin väliajoin hakuosumien varmistamiseksi.
Kehityksen seuraaminen ja mukana pysyminen takaavat trendeissä ajan tasalla olemisen, jolloin voi kokeilemalla kehittää omaa toimintaansa ja tekniikoita. Sosiaalisen median kautta voi levittää tietoisuutta yrityksestä ja herättää median kiinnostusta uusin toimin sekä vähäisin kustannuksin.