Advertising in Taiwan - How Taiwanese Students Feel about Advertising
Viklund, Jenna; Koponen, Mirva (2009)
Viklund, Jenna
Koponen, Mirva
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on mainonta Taiwanissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää taiwanilaisten yliopisto-opiskelijoiden (18–26 vuotta) tunteita mainontaa kohtaan, ja onko mainonnalla vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä. Mediat, joihin työssä keskityttiin, olivat televisio, radio, sanomalehdet, aikakausilehdet ja mainostaulut. Samankaltainen tutkimus on tehty aikaisemmin Kiinassa, ja maiden välisiä tutkimustuloksia verrattiin keskenään.
Työ on tutkimuksellinen, ja koska oppilaiden mielipiteitä tutkittiin kyselyn avulla, tutkimusmenetelmä oli empiirinen. Kysely tehtiin Shih Chien Universityssä Taipeissa, Taiwanissa. Otoskoko oli 200. Kysely koostui mainonnan pääpiirteistä ja tarkoituksena oli saada selville tehokkain tapa mainostaa nuorille Taiwanilaisille aikuisille.
Tutkimus oli selittävä ja kvantitatiivinen, ja tutkimus keskittyi mainontaan ilmiönä nuorten aikuisten keskuudessa Taiwanissa. Tutkimuksessa oli myös kvalitatiivinen osa, sillä tuloksia verrattiin samankaltaiseen Kiinassa tehtyyn tutkimukseen. Teoreettista tietoa lukuisista eri lähteistä käytettiin apuna muodostamaan tutkittava ongelma ja apuna tulosten analysoimisessa ja tulkinnassa. Lähteinä käytettiin myös kahta haastattelua, jotta työhön saatiin ajankohtaista tietoa Taiwanista.
Tutkimuksen tulosten mukaan mainonta on hyvin näkyvää taiwanilaisen nuoren aikuisen elämässä. Mainonnalla on myös jonkin verran vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä. Yleisesti mainontaa pidetään tärkeänä tiedon lähteenä erityisesti uusista tuotteista.
Tärkein mainonnan lähde on televisio. Huumori, älykkyys ja juoni ovat tärkeimpiä asioita, jotka viehättävät taiwanilaisia nuoria mainonnassa. Epäselvyys, epätodellisuus ja epärehellisyys puolestaan koetaan ärsyttävimpinä asioina. Esille ei noussut merkittäviä eroja, kun verrattiin taiwanilaisten ja kiinalaisten nuorten tunteita mainontaa kohtaan ja kuluttajakäyttäytymistä.
Työ on tutkimuksellinen, ja koska oppilaiden mielipiteitä tutkittiin kyselyn avulla, tutkimusmenetelmä oli empiirinen. Kysely tehtiin Shih Chien Universityssä Taipeissa, Taiwanissa. Otoskoko oli 200. Kysely koostui mainonnan pääpiirteistä ja tarkoituksena oli saada selville tehokkain tapa mainostaa nuorille Taiwanilaisille aikuisille.
Tutkimus oli selittävä ja kvantitatiivinen, ja tutkimus keskittyi mainontaan ilmiönä nuorten aikuisten keskuudessa Taiwanissa. Tutkimuksessa oli myös kvalitatiivinen osa, sillä tuloksia verrattiin samankaltaiseen Kiinassa tehtyyn tutkimukseen. Teoreettista tietoa lukuisista eri lähteistä käytettiin apuna muodostamaan tutkittava ongelma ja apuna tulosten analysoimisessa ja tulkinnassa. Lähteinä käytettiin myös kahta haastattelua, jotta työhön saatiin ajankohtaista tietoa Taiwanista.
Tutkimuksen tulosten mukaan mainonta on hyvin näkyvää taiwanilaisen nuoren aikuisen elämässä. Mainonnalla on myös jonkin verran vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä. Yleisesti mainontaa pidetään tärkeänä tiedon lähteenä erityisesti uusista tuotteista.
Tärkein mainonnan lähde on televisio. Huumori, älykkyys ja juoni ovat tärkeimpiä asioita, jotka viehättävät taiwanilaisia nuoria mainonnassa. Epäselvyys, epätodellisuus ja epärehellisyys puolestaan koetaan ärsyttävimpinä asioina. Esille ei noussut merkittäviä eroja, kun verrattiin taiwanilaisten ja kiinalaisten nuorten tunteita mainontaa kohtaan ja kuluttajakäyttäytymistä.