NUORTEN KOKEMUKSIA KOULUTUSKOKEILUSTA AMMATILLISESSA ERITYISOPPILAITOKSESSA
Kallio, Nina (2013)
Kallio, Nina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219967
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukuvuonna 2012–2013 Bovallius-ammattiopistossa koulutuskokeiluissa olleiden nuorten kokemuksia koulutuskokeilusta sekä niiden vaikutuksia jatko-opiskelupaikkaan hakeutumisessa. Tavoitteena oli kuvailla sitä miten koulutuskokeilut olivat nuorten mielestä onnistuneet ja miten tyytyväisiä nuoret olivat koulutuskokeiluun. Tämän lisäksi vertailtiin nuorten toiveita ja Bovallius-ammattiopiston palautelausunnon suosituksia jatko-opinnoista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkasteltiin ammatillisen erityisopetuksen kehittymistä entisajoista nykypäivään. Nuorten erityisen tuen tarvetta selvitettiin ammatillisen opinpolun ensimmäisessä siirtymävaiheessa kuntoutuksen näkökulmasta. Koulutuskokeilu nähtiin yhtenä tärkeänä tukimuotona erityisnuoren ammatillisen kuntoutuksen ja koulutukseen liittyvän kuntoutuksen rajamaastossa. Lisäksi selvennettiin opinnäytetyössä käytettävää vammaisuuskäsitettä.
Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena survey-tyyppisenä kyselytutkimuksena. Se toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimusjoukkona olivat kaikki lukuvuonna 2012 – 2013 Bovallius-ammattiopiston koulutuskokeiluun osallistuneet. Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadullisena sisällön erittelynä.
Tutkimukseen osallistui kaksikymmentäkaksi (22) koulutuskokeiluun osallistunutta nuorta. Suurin osa nuorista oli tyytyväisiä Bovallius-ammattiopiston koulutustarjontaan ja koulutuskokeilun onnistumiseen. Rakentavaa palautetta annettiin koulutuspaikkojen vähäisyydestä ja koulutuskokeilujakson pituudesta. Vähän yli puolet nuorista koki saaneensa riittävästi tietoa ja ohjausta koulutuskokeilusta nykyisestä koulustaan. Alle puolet nuorista koki saaneensa tietoa Bovallius-ammattiopiston ohjaus- ja tukipalveluista, lukuun ottamatta asuntolapalveluita, joista suurin osa koki saaneensa tietoa hyvin. Kuusitoista (16) nuorta ilmoitti aikovansa hakeutua kokeilemalleen koulutusalalle. Viisi (5) nuorista, jotka olivat kokeneet ammatilliseen perustutkintoon johtavan koulutusalan itselleen sopivana, suositeltiin hakeutumaan kyseiselle alalle. Tutkimus herättää kysymyksen siitä miten hyvin nuoret kykenevät arvioimaan omat rajoitteensa ja toimintakykynsä sekä miten heitä voisi paremmin tukea omien taitojen ja voimavarojen tunnistamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkasteltiin ammatillisen erityisopetuksen kehittymistä entisajoista nykypäivään. Nuorten erityisen tuen tarvetta selvitettiin ammatillisen opinpolun ensimmäisessä siirtymävaiheessa kuntoutuksen näkökulmasta. Koulutuskokeilu nähtiin yhtenä tärkeänä tukimuotona erityisnuoren ammatillisen kuntoutuksen ja koulutukseen liittyvän kuntoutuksen rajamaastossa. Lisäksi selvennettiin opinnäytetyössä käytettävää vammaisuuskäsitettä.
Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena survey-tyyppisenä kyselytutkimuksena. Se toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimusjoukkona olivat kaikki lukuvuonna 2012 – 2013 Bovallius-ammattiopiston koulutuskokeiluun osallistuneet. Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadullisena sisällön erittelynä.
Tutkimukseen osallistui kaksikymmentäkaksi (22) koulutuskokeiluun osallistunutta nuorta. Suurin osa nuorista oli tyytyväisiä Bovallius-ammattiopiston koulutustarjontaan ja koulutuskokeilun onnistumiseen. Rakentavaa palautetta annettiin koulutuspaikkojen vähäisyydestä ja koulutuskokeilujakson pituudesta. Vähän yli puolet nuorista koki saaneensa riittävästi tietoa ja ohjausta koulutuskokeilusta nykyisestä koulustaan. Alle puolet nuorista koki saaneensa tietoa Bovallius-ammattiopiston ohjaus- ja tukipalveluista, lukuun ottamatta asuntolapalveluita, joista suurin osa koki saaneensa tietoa hyvin. Kuusitoista (16) nuorta ilmoitti aikovansa hakeutua kokeilemalleen koulutusalalle. Viisi (5) nuorista, jotka olivat kokeneet ammatilliseen perustutkintoon johtavan koulutusalan itselleen sopivana, suositeltiin hakeutumaan kyseiselle alalle. Tutkimus herättää kysymyksen siitä miten hyvin nuoret kykenevät arvioimaan omat rajoitteensa ja toimintakykynsä sekä miten heitä voisi paremmin tukea omien taitojen ja voimavarojen tunnistamisessa.