La Alpaca -vaatemerkin brändäys
Lehtinen, Laura (2013)
Lehtinen, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811401
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin vahvistamista ja brändiohjeiston luomista vaa-tealan yritykselle La Alpacalle. La Alpaca on suomalainen vaatemerkki, joka suunnit-telee, tuottaa ja myy alpakanvillasta valmistettuja tuotteita. Materiaalin ainutlaatuisuus ja hienous ovat olleet osa yrityksen identiteettiä alusta asti. Brändin lisäksi työssä on tutkittu kaupankäynnin rakenteellista muuttumista perinteisestä myymälätoiminnasta verkkomyyntiin.
Työn tavoitteena on ollut luoda materiaalin tuntuun perustuva brändi La Alpacalle ja yhtenäistää yrityksen visuaalinen ilme. La Alpacan kotisivut toimivat samalla verkko-kauppana, ja verkkokaupan suunnittelu ja toteutus ovat olleet iso osa tätä työtä. Lisäk-si työhön on kuulunut liikkeeseen esille tulevan mallistokirjan suunnittelu.
Brändi on lisäarvo, jota kuluttaja kokee saavansa ostaessaan tietyn tuotteen. Yrityksen visuaalinen ilme on konkreettinen, brändi taas on mielikuva, joka syntyy kuluttajan mielessä. Yrityksen brändin täytyy olla johdonmukainen, ja sen tulee pohjautua rehel-lisiin arvoihin. Brändin rakentuminen on pitkä prosessi, johon vaikuttavat osaltaan kaikki, jotka ovat tuotteen kanssa tekemisissä. Tuotteiden tekniset ominaisuudet eivät enää riitä vaan erottuvuus on strategia, jolla kilpaillaan. Mitä enemmän tarjontaa on, sitä tärkeämpää on erottua. Brändi on paketti, johon tuote kääritään. Pakettiin kuuluu yhä useammin myös jokin palvelu tai muuta oheismateriaalia. Tarinankerronnasta on tullut yksi elementti brändisuunnittelussa.
Työn tavoitteena on ollut luoda materiaalin tuntuun perustuva brändi La Alpacalle ja yhtenäistää yrityksen visuaalinen ilme. La Alpacan kotisivut toimivat samalla verkko-kauppana, ja verkkokaupan suunnittelu ja toteutus ovat olleet iso osa tätä työtä. Lisäk-si työhön on kuulunut liikkeeseen esille tulevan mallistokirjan suunnittelu.
Brändi on lisäarvo, jota kuluttaja kokee saavansa ostaessaan tietyn tuotteen. Yrityksen visuaalinen ilme on konkreettinen, brändi taas on mielikuva, joka syntyy kuluttajan mielessä. Yrityksen brändin täytyy olla johdonmukainen, ja sen tulee pohjautua rehel-lisiin arvoihin. Brändin rakentuminen on pitkä prosessi, johon vaikuttavat osaltaan kaikki, jotka ovat tuotteen kanssa tekemisissä. Tuotteiden tekniset ominaisuudet eivät enää riitä vaan erottuvuus on strategia, jolla kilpaillaan. Mitä enemmän tarjontaa on, sitä tärkeämpää on erottua. Brändi on paketti, johon tuote kääritään. Pakettiin kuuluu yhä useammin myös jokin palvelu tai muuta oheismateriaalia. Tarinankerronnasta on tullut yksi elementti brändisuunnittelussa.