Café Linnan markkinointiviestinnän kehittäminen
Naula, Birgitta (2013)
Naula, Birgitta
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli antaa ideoita ja virikkeitä Café Linnan markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Tavoitteena oli selvittää ne markkinointiviestinnän keinot ja menetelmät, joilla Rovaniemellä sijaitsevan Café Linnan asiakasvirtaa voidaan kasvattaa Santa Claus -hotellin majoitus- ja kokousasiakkaiden kuin muidenkin asiakkaiden keskuudessa ja mitä kanavia markkinointiviestinnän kohdentamisessa kannattaisi käyttää.
Café Linna on vuonna 2010 avattu kahvila ja se sijaitsee Rovaniemellä Santa Claus -hotellin katutasossa Lordi-aukiolla. Café Linna kuuluu osana Santa’s Hotels -ketjuun, jolla on majoitustoimintaa Rovaniemen lisäksi myös Saariselällä, Luostolla ja Levillä.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää, mutta työssä on myös määrällistä aineistoa. Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteistä, keinoista ja tavoitteista, joihin peilataan Café Linnan nykytilannetta. Työhön saatujen tulosten saamiseksi haastateltiin yrityksen työntekijöitä ja markkinoinnista vastaavia henkilöitä, tehtiin asiakaskysely Café Linnan asiakkaille sekä haettiin tietoperustaan tietoa alan kirjallisuudesta sekä olemassa olevista dokumenteista. Asiakaskyselyn tulosten perusteella listattiin kehitysideoita markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Kyselyn kautta saatiin myös selville mitä kanavia markkinoinnin kohdentamisessa olisi hyvä käyttää markkinointiviestinnän kehittämiseksi.
Tutkimuksessa saatujen tulosten sekä teoriataustan pohjalta toimeksiantajalle esitetään konkreettisia ideoita ja ehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämiseen. Markkinointiviestintäkanavista lehtimainontaa kannattaa jatkossakin hyödyntää ja siihen panostaa. Facebook ja sen kehittäminen on tällä hetkellä yritykselle sopivin kanava sähköiseen markkinointiviestintään. Santa Claus -hotellin asiakkaiden saaminen Café Linnan asiakkaiksi tulee olemaan jatkossakin haastavaa, mutta tutkimuksessa esitetyt ideat ovat toteutettavissa.
Café Linna on vuonna 2010 avattu kahvila ja se sijaitsee Rovaniemellä Santa Claus -hotellin katutasossa Lordi-aukiolla. Café Linna kuuluu osana Santa’s Hotels -ketjuun, jolla on majoitustoimintaa Rovaniemen lisäksi myös Saariselällä, Luostolla ja Levillä.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää, mutta työssä on myös määrällistä aineistoa. Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitteistä, keinoista ja tavoitteista, joihin peilataan Café Linnan nykytilannetta. Työhön saatujen tulosten saamiseksi haastateltiin yrityksen työntekijöitä ja markkinoinnista vastaavia henkilöitä, tehtiin asiakaskysely Café Linnan asiakkaille sekä haettiin tietoperustaan tietoa alan kirjallisuudesta sekä olemassa olevista dokumenteista. Asiakaskyselyn tulosten perusteella listattiin kehitysideoita markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Kyselyn kautta saatiin myös selville mitä kanavia markkinoinnin kohdentamisessa olisi hyvä käyttää markkinointiviestinnän kehittämiseksi.
Tutkimuksessa saatujen tulosten sekä teoriataustan pohjalta toimeksiantajalle esitetään konkreettisia ideoita ja ehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämiseen. Markkinointiviestintäkanavista lehtimainontaa kannattaa jatkossakin hyödyntää ja siihen panostaa. Facebook ja sen kehittäminen on tällä hetkellä yritykselle sopivin kanava sähköiseen markkinointiviestintään. Santa Claus -hotellin asiakkaiden saaminen Café Linnan asiakkaiksi tulee olemaan jatkossakin haastavaa, mutta tutkimuksessa esitetyt ideat ovat toteutettavissa.