Does it make sense? : a semiotic approach to the analysis of the signs and their signification in puppetry and visual theatre
Ferrafiat, Perrine (2013)
Ferrafiat, Perrine
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811312
Tiivistelmä
Jokainen esitys perustuu omalle luodulle kielelleen: kielen luo taiteilija; kieltä lukee yleisö, kieli perustuu nähtäville ja kuultaville merkeille. Nukketeatteritaiteilijana olen ollut kiinnostunut merkeistä, joita on lähestytty ja työstetty niiden materiaalisuuden, aineellisuuden kautta. Merkeistä, joissa aineellisuus välittää merkitystä. Keskittäkäämme huomiomme siis merkkeihin, joita minä näin ollen kutsun ”aineellisen ajattelun”- tai ”nukketeatteriajattelun”-merkeiksi.
Tässä tutkielmassa tahdon perehtyä kysymyksiin, jotka ovat syntyneet nukketeatteriopintojeni aikana ja, jotka todennäköisesti tulevat seuraamaan minua vastakin. Mitä merkit ovat (tarkemmin, mitä ovat merkit nukketeatterissa), kuinka ne ovat liitoksissa todellisuuteen, miten ne liittyvät toisiinsa ja miten ne välittävät merkitystä?
Semiologia – merkkioppi eli oppi merkeistä – on yksi tapa löytää vastauksia. Se tarjoaa analyyttisiä työkaluja, jotka valitettavan usein jäävät vain teoreettiselle tasolle, spesialistien leikkikentäksi. Tämä tutkielma on johdanto semiotiikan terminologiaan ja joihinkin työvälineisiin, ehdotus joistakin käytännön tavoista käyttää noita työkaluja, sekä muutamia poimittuja esimerkkejä teoksista, joihin minulla on ollut mahdollisuus tutustua opiskelujeni aikana. Työ on kirjoitettu oppimateriaaliksi kaikille nukketeatterin tekijöille, mutta se on tarkoitettu myös kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneet soveltamaan nukketeatteriajattelua omaan taidemuotoonsa.
Toisen vuoden (tuolloin) nukketeatterilinjan opiskelijat Turun Taideakatemiasta (tarkemmin nimettynä Nestas1014_NU), kenelle minulla oli mahdollisuus pitää kurssi kyseisestä aiheesta, olivat kanssani kun kävin läpi mietteitäni. Kiitän heitä heidän kärsivällisyydestään, huumorintajustaan ja kiinnostuksestaan.
Toivoen, että tämä työ voi auttaa lukijaansa jonakin päivänä.
Tässä tutkielmassa tahdon perehtyä kysymyksiin, jotka ovat syntyneet nukketeatteriopintojeni aikana ja, jotka todennäköisesti tulevat seuraamaan minua vastakin. Mitä merkit ovat (tarkemmin, mitä ovat merkit nukketeatterissa), kuinka ne ovat liitoksissa todellisuuteen, miten ne liittyvät toisiinsa ja miten ne välittävät merkitystä?
Semiologia – merkkioppi eli oppi merkeistä – on yksi tapa löytää vastauksia. Se tarjoaa analyyttisiä työkaluja, jotka valitettavan usein jäävät vain teoreettiselle tasolle, spesialistien leikkikentäksi. Tämä tutkielma on johdanto semiotiikan terminologiaan ja joihinkin työvälineisiin, ehdotus joistakin käytännön tavoista käyttää noita työkaluja, sekä muutamia poimittuja esimerkkejä teoksista, joihin minulla on ollut mahdollisuus tutustua opiskelujeni aikana. Työ on kirjoitettu oppimateriaaliksi kaikille nukketeatterin tekijöille, mutta se on tarkoitettu myös kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneet soveltamaan nukketeatteriajattelua omaan taidemuotoonsa.
Toisen vuoden (tuolloin) nukketeatterilinjan opiskelijat Turun Taideakatemiasta (tarkemmin nimettynä Nestas1014_NU), kenelle minulla oli mahdollisuus pitää kurssi kyseisestä aiheesta, olivat kanssani kun kävin läpi mietteitäni. Kiitän heitä heidän kärsivällisyydestään, huumorintajustaan ja kiinnostuksestaan.
Toivoen, että tämä työ voi auttaa lukijaansa jonakin päivänä.