Viulunsoittaja vanhassa suomalaisessa mustavalkoelokuvassa
Honkala, Satu (2013)
Honkala, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711107
Tiivistelmä
Vanhoista suomalaisista mustavalkoelokuvista on tullut jälleen ajankohtainen aihe, kun kiinnostus vanhoja elokuvia ja niiden kansallishistoriallista arvoa kohtaan on herännyt 2000-luvulla. Monen pimennossa vietetyn vuosikymmenen jälkeen vanhat suomalaiset elokuvat on nostettu uudelleen esiin ja ne ovat saaneet ansaitsemansa kunnian ja arvostuksen osana menneisyytemme kulttuuriperintöä.
Vanhat elokuvat heijastelevat menneisyyttämme ja antavat mahdollisuuden nähdä esimerkiksi, millaista oli elää 1940-luvun Helsingissä, millaisissa paikoissa nuoret kävivät ensitreffeillä, millaisia töitä naiset tekivät tai millaista suomalaisperheen arki saattoi olla sodan jälkeen. Vaikka tarinat ovatkin pääosin mielikuvituksen tuotetta, ovat elokuvien kuvauspaikat kesäisine järvimaisemineen, kylän kansakouluineen ja Helsingin kauppatoreineen todellista totta.
Runsaiden laulukohtausten ja Helsingin teatteriorkesterin soittaman sinfonisen taustamusiikin ohella vanhoissa suomalaisissa elokuvissa esiintyy paljon viulunsoittajia erilaisissa rooleissa, kuten pelimanneina, mustalaisviulisteina, ravintolamuusikkoina ja orkesteriviulisteina. Viulun näkyvyys elokuvissa on suuri ja musiikillisista ilmaisukeinoista ainoastaan laulu ja piano yltävät yhtä suosituiksi instrumenteiksi.
Tarkasteltaessa viulun (jousisoitin) sijasta nimenomaan viulunsoittajaa (henkilöhahmo) on suorastaan huomionarvoista, miten moni vanha suomalainen elokuva kertoo viulunsoittajan elämästä. Esimerkiksi juuri elokuvat ”Kulkurin valssi ”(1941), ”Katariina ja Munkkiniemen kreivi” (1943), ”Toukokuun taika”(1948), ”Pikku pelimannista viulun kuninkaaksi” (1949) ja ”Kesäillan valssi” (1951). Olen käyttänyt näitä elokuvia väylänä syventyäkseni tarkemmin suomalaisten viulunsoittajien elämään kulta-ajan (1930-1950-lukujen) mustavalkoelokuvissa.
Tavoitteenani oli selvittää esimerkiksi, millaisia henkilöitä ja persoonallisuuksia ovat nämä mustavalkoelokuvien viulunsoittajat. Millaisiksi elokuva heidät kuvaa ja mitä viulistia tutkimalla voidaan päätellä ajan hengestä. Ovatko viulistit enemmän naisia vai miehiä, köyhiä vai rikkaita, ihailtuja vai halveksittuja? Millaisissa tilanteissa he tarttuvat viuluun ja mikä on heidän motiivinsa soittaa?
Halusin tarttua aiheeseen, koska aihe kiinnostaa minua suuresti. Oman harrastuneisuuteni pohjalta olen ehtinyt katsoa jo melkein sata elokuvaa ja sitä kautta tietämystä opinnäytetyön tekemiseen oli jo entuudestaan. Halusin pyyhkiä pölyt unohduksiin jääneiden valkokangasviulistien yltä ja nostaa heidät elokuvien kätköistä esiin.
Vanhat elokuvat heijastelevat menneisyyttämme ja antavat mahdollisuuden nähdä esimerkiksi, millaista oli elää 1940-luvun Helsingissä, millaisissa paikoissa nuoret kävivät ensitreffeillä, millaisia töitä naiset tekivät tai millaista suomalaisperheen arki saattoi olla sodan jälkeen. Vaikka tarinat ovatkin pääosin mielikuvituksen tuotetta, ovat elokuvien kuvauspaikat kesäisine järvimaisemineen, kylän kansakouluineen ja Helsingin kauppatoreineen todellista totta.
Runsaiden laulukohtausten ja Helsingin teatteriorkesterin soittaman sinfonisen taustamusiikin ohella vanhoissa suomalaisissa elokuvissa esiintyy paljon viulunsoittajia erilaisissa rooleissa, kuten pelimanneina, mustalaisviulisteina, ravintolamuusikkoina ja orkesteriviulisteina. Viulun näkyvyys elokuvissa on suuri ja musiikillisista ilmaisukeinoista ainoastaan laulu ja piano yltävät yhtä suosituiksi instrumenteiksi.
Tarkasteltaessa viulun (jousisoitin) sijasta nimenomaan viulunsoittajaa (henkilöhahmo) on suorastaan huomionarvoista, miten moni vanha suomalainen elokuva kertoo viulunsoittajan elämästä. Esimerkiksi juuri elokuvat ”Kulkurin valssi ”(1941), ”Katariina ja Munkkiniemen kreivi” (1943), ”Toukokuun taika”(1948), ”Pikku pelimannista viulun kuninkaaksi” (1949) ja ”Kesäillan valssi” (1951). Olen käyttänyt näitä elokuvia väylänä syventyäkseni tarkemmin suomalaisten viulunsoittajien elämään kulta-ajan (1930-1950-lukujen) mustavalkoelokuvissa.
Tavoitteenani oli selvittää esimerkiksi, millaisia henkilöitä ja persoonallisuuksia ovat nämä mustavalkoelokuvien viulunsoittajat. Millaisiksi elokuva heidät kuvaa ja mitä viulistia tutkimalla voidaan päätellä ajan hengestä. Ovatko viulistit enemmän naisia vai miehiä, köyhiä vai rikkaita, ihailtuja vai halveksittuja? Millaisissa tilanteissa he tarttuvat viuluun ja mikä on heidän motiivinsa soittaa?
Halusin tarttua aiheeseen, koska aihe kiinnostaa minua suuresti. Oman harrastuneisuuteni pohjalta olen ehtinyt katsoa jo melkein sata elokuvaa ja sitä kautta tietämystä opinnäytetyön tekemiseen oli jo entuudestaan. Halusin pyyhkiä pölyt unohduksiin jääneiden valkokangasviulistien yltä ja nostaa heidät elokuvien kätköistä esiin.