ESIMIESTYÖN ARVIOINTIKYSELY JA KEHITTÄMISEHDOTUKSET YRITYS OY:LLE - ESIMIESVIESTINNÄN NÄKÖKULMA
Kaustinen, Johanna (2013)
Kaustinen, Johanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811236
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli löytää kehittämiskohteita Yritys Oy:n esimiestyössä johtamisviestinnän näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen teoriaosuuden tavoite oli selvittää, mitä johtamisviestintä ja 2010-luvun johtaminen ovat.
Teoriaosuudessa käsiteltyjä viestintäjohtamisen ulottuvuuksia ovat keskusteleva johtamistapa, päätöksenteon perusteet, tavoitteiden selkeys, tuloksellisuuden edellytysten luominen, osaamisen varmistaminen, resurssien varmistaminen, tahto toimia esimiehenä, delegointi, oikeudenmukaisuus, toimintatavat työkyvyn ja terveyden ylläpitämiseksi ja vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen.
Tutkimus toteutettiin tekemällä kaksi sähköistä, samankaltaista esimiestyön arviointikyselyä. Toinen kyselyistä suunnattiin alaisille ja toinen itsearvion muodossa esimiehille. Kyselyissä käytettiin enimmäkseen suljettuja kysymyksiä, joihin vastattiin Likert-asteikolla antamalla arvosana yhdestä viiteen. Lisäksi kyselyissä oli avoimia kysymyksiä ja täydentäviä kysymyksiä esimiehille. Alais- ja esimiesryhmien antamia numeerisia keskiarvoja verrattiin keskenään.
Tutkimuksen tulokset perustuvat 142 alaisen ja 33 esimiehen vastauksiin. Tutkimuksessa saatiin selville, että Yrityksen esimiestyö on hyvällä pohjalla. Kaikkien työntekijöiden vastausten perusteella eniten kehittämistä näyttäisi olevan päätöksenteon perusteiden viestimisessä, delegoinnissa ja oikeudenmukaisuuden johtamisessa. Tuloksissa oli esimiesryhmäkohtaisia eroja, jotka tulisi huomioida jatkotoimenpiteitä suunniteltaessa.
Tutkimuksen perusteella tehdyt tärkeimmät kehitysehdotukset ovat yhteisöllisyyden, dialogin ja digitaalisuuden vahvistaminen työyhteisössä. Kasvokkaisviestinnän rinnalla kehitystyön apuvälineinä olisi hyvä käyttää verkkosovelluksia ja mobiileja verkkolaitteita. Digiviestinnän pelisäännöistä tulisi järjestää koulutusta kaikille työntekijöille, sillä he vaikuttavat viestinnällään myös yrityksen maineeseen.
Teoriaosuudessa käsiteltyjä viestintäjohtamisen ulottuvuuksia ovat keskusteleva johtamistapa, päätöksenteon perusteet, tavoitteiden selkeys, tuloksellisuuden edellytysten luominen, osaamisen varmistaminen, resurssien varmistaminen, tahto toimia esimiehenä, delegointi, oikeudenmukaisuus, toimintatavat työkyvyn ja terveyden ylläpitämiseksi ja vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen.
Tutkimus toteutettiin tekemällä kaksi sähköistä, samankaltaista esimiestyön arviointikyselyä. Toinen kyselyistä suunnattiin alaisille ja toinen itsearvion muodossa esimiehille. Kyselyissä käytettiin enimmäkseen suljettuja kysymyksiä, joihin vastattiin Likert-asteikolla antamalla arvosana yhdestä viiteen. Lisäksi kyselyissä oli avoimia kysymyksiä ja täydentäviä kysymyksiä esimiehille. Alais- ja esimiesryhmien antamia numeerisia keskiarvoja verrattiin keskenään.
Tutkimuksen tulokset perustuvat 142 alaisen ja 33 esimiehen vastauksiin. Tutkimuksessa saatiin selville, että Yrityksen esimiestyö on hyvällä pohjalla. Kaikkien työntekijöiden vastausten perusteella eniten kehittämistä näyttäisi olevan päätöksenteon perusteiden viestimisessä, delegoinnissa ja oikeudenmukaisuuden johtamisessa. Tuloksissa oli esimiesryhmäkohtaisia eroja, jotka tulisi huomioida jatkotoimenpiteitä suunniteltaessa.
Tutkimuksen perusteella tehdyt tärkeimmät kehitysehdotukset ovat yhteisöllisyyden, dialogin ja digitaalisuuden vahvistaminen työyhteisössä. Kasvokkaisviestinnän rinnalla kehitystyön apuvälineinä olisi hyvä käyttää verkkosovelluksia ja mobiileja verkkolaitteita. Digiviestinnän pelisäännöistä tulisi järjestää koulutusta kaikille työntekijöille, sillä he vaikuttavat viestinnällään myös yrityksen maineeseen.