Lapsen osallisuus perhekeskuksen vastaanotto-osastolla
Pessala, Tanja (2013)
Pessala, Tanja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811208
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
PESSALA, TANJA Lapsen osallisuus perhekeskuksen vastaanotto-osastolla
Opinnäytetyö 46 sivua + 2 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Tuija Suikkanen-Malin
Toimeksiantaja Salinkallion perhekeskus, Lahden kaupunki
Toukokuu 2013
Avainsanat kehittäminen, lapsilähtöisyys, lastensuojelu, osallisuus
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kiireellisesti sijoitettujen lasten osallisuuden toteutumista perhekeskuksen vastaanotto-osaston arjessa. Työn tavoitteena oli selvittää osastolla olevien lasten kokemuksia osallisuuden toteutumisesta ja kehittää ryhmätoiminnan avulla yhdessä heidän kanssa osaston toimintaa osallisuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyön taustalla on käytetty teoreettisena viitekehyksenä lapsilähtöisyyden, lastensuojelun ja osallisuuden käsitteitä.
Kehittämistoiminnassa on käytetty PDCA-ongelmanratkaisumenetelmää. Lasten kanssa toteutettiin kolme ryhmätoiminta kertaa, jossa käytiin läpi lasten oikeuksia, mielipiteitä osallisuuden toteutumisesta sekä lapsilta tulleita kehittämisehdotuksia osastotoimintaan. Työyhteisöltä saatua palautetta kehittämistoiminnasta on kerätty ryhmähaastattelun avulla työyhteisön kehittämispäivässä. Lasten kanssa tehdyssä ryhmätoiminnassa on hyödynnetty osittain yhteistutkimisen periaatetta, jossa lapset toimivat aikuisasiantuntijan kanssa tasavertaisina tutkijoina ja kehittäjinä.
Kehittämistoiminnan tulokseksi saatiin, että lasten ottaminen kehittämistoimintaan tuotti aikuisille tietoa osallisuudesta lapsinäkökulmasta. Lasten osallistamista pidetään työyhteisössä tärkeänä asiana ja sitä halutaan jatkossa tukea osaston arjessa lisäämällä lasten tietoa sijoitukseen liittyvistä asioista, kannustamalla lapsia omatoimisuuteen arjessa sekä antaa lapsille voimaannuttavia onnistumisen kokemuksia positiivisen palautteen avulla.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
PESSALA, TANJA Lapsen osallisuus perhekeskuksen vastaanotto-osastolla
Opinnäytetyö 46 sivua + 2 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Tuija Suikkanen-Malin
Toimeksiantaja Salinkallion perhekeskus, Lahden kaupunki
Toukokuu 2013
Avainsanat kehittäminen, lapsilähtöisyys, lastensuojelu, osallisuus
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kiireellisesti sijoitettujen lasten osallisuuden toteutumista perhekeskuksen vastaanotto-osaston arjessa. Työn tavoitteena oli selvittää osastolla olevien lasten kokemuksia osallisuuden toteutumisesta ja kehittää ryhmätoiminnan avulla yhdessä heidän kanssa osaston toimintaa osallisuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyön taustalla on käytetty teoreettisena viitekehyksenä lapsilähtöisyyden, lastensuojelun ja osallisuuden käsitteitä.
Kehittämistoiminnassa on käytetty PDCA-ongelmanratkaisumenetelmää. Lasten kanssa toteutettiin kolme ryhmätoiminta kertaa, jossa käytiin läpi lasten oikeuksia, mielipiteitä osallisuuden toteutumisesta sekä lapsilta tulleita kehittämisehdotuksia osastotoimintaan. Työyhteisöltä saatua palautetta kehittämistoiminnasta on kerätty ryhmähaastattelun avulla työyhteisön kehittämispäivässä. Lasten kanssa tehdyssä ryhmätoiminnassa on hyödynnetty osittain yhteistutkimisen periaatetta, jossa lapset toimivat aikuisasiantuntijan kanssa tasavertaisina tutkijoina ja kehittäjinä.
Kehittämistoiminnan tulokseksi saatiin, että lasten ottaminen kehittämistoimintaan tuotti aikuisille tietoa osallisuudesta lapsinäkökulmasta. Lasten osallistamista pidetään työyhteisössä tärkeänä asiana ja sitä halutaan jatkossa tukea osaston arjessa lisäämällä lasten tietoa sijoitukseen liittyvistä asioista, kannustamalla lapsia omatoimisuuteen arjessa sekä antaa lapsille voimaannuttavia onnistumisen kokemuksia positiivisen palautteen avulla.