Internal Branding in High Technology Environment : Measuring employee-brand relationship through brand identity concept
Nurmela, Heidi (2009)
Nurmela, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127744
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella sisäistä tuotteistamista huipputeknologian ympäristössä. Ensimmäinen tavoite oli määritellä brändi konseptina tieteelliseen kirjallisuuteen perustuen, ja pohtia huipputeknologian ympäristön vaikutusta tuotteistamisprosessiin. Sen lisäksi käsiteltiin sisäisen tuotteistamisen erikoisominaisuuksia, sekä määriteltiin sen eri ulottuvuudet. Lopuksi rakennettiin tutkimuksen teoriakehys, jonka perusteella voitiin määritellä tämänhetkinen työntekijöiden ja brändin välinen suhde case-yrityksessä.
Kirjallisen teoriapohjan perusteella voitiin päätellä, että huipputeknologia, sisäinen tuotteistaminen ja brändi-identiteetti ovat kaikki yhteydessä toisiinsa. Yritysbrändi on usein huipputeknologiayritysten pääasiallinen brändi, jota jokainen työntekijä edustaa joko suoranaisesti tai välillisesti. Siitä johtuen sisäinen tuotteistaminen on erityisen tärkeää huipputeknologiayrityksille. Samalla se on myös niiden suurin haaste. Brändi-identiteetti puolestaan on sisäisen tuotteistamisen tärkein rakennuselementti, sekä myös huipputeknologiayritysten pääasiallinen brändipääoman lähde. Tästä johtuen brändi-identiteetti on ensiarvoisen tärkeä konsepti, joka tuo suuntaa, syvyyttä ja sisältöä sekä sisäiseen tuotteistamiseen että korkeanteknologian tuotteistamiseen.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Sen perusteella selvisi, että brändin tunnettuus ja siihen sitoutuminen case-yrityksessä ovat melko hyvällä tasolla, vaikkakin tiettyjä heikkouksia voitiin löytää. Tulosten perusteella case-yritykselle annettiin joitain kehitysehdotuksia. Empiirinen osuus yhdistettynä tutkimuksen teoriapohjaan voivat siten toimia alustavana pohjana case-yrityksen sisäiselle brändi-strategialle.
Kirjallisen teoriapohjan perusteella voitiin päätellä, että huipputeknologia, sisäinen tuotteistaminen ja brändi-identiteetti ovat kaikki yhteydessä toisiinsa. Yritysbrändi on usein huipputeknologiayritysten pääasiallinen brändi, jota jokainen työntekijä edustaa joko suoranaisesti tai välillisesti. Siitä johtuen sisäinen tuotteistaminen on erityisen tärkeää huipputeknologiayrityksille. Samalla se on myös niiden suurin haaste. Brändi-identiteetti puolestaan on sisäisen tuotteistamisen tärkein rakennuselementti, sekä myös huipputeknologiayritysten pääasiallinen brändipääoman lähde. Tästä johtuen brändi-identiteetti on ensiarvoisen tärkeä konsepti, joka tuo suuntaa, syvyyttä ja sisältöä sekä sisäiseen tuotteistamiseen että korkeanteknologian tuotteistamiseen.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Sen perusteella selvisi, että brändin tunnettuus ja siihen sitoutuminen case-yrityksessä ovat melko hyvällä tasolla, vaikkakin tiettyjä heikkouksia voitiin löytää. Tulosten perusteella case-yritykselle annettiin joitain kehitysehdotuksia. Empiirinen osuus yhdistettynä tutkimuksen teoriapohjaan voivat siten toimia alustavana pohjana case-yrityksen sisäiselle brändi-strategialle.