Kehity osaamisen johtajana : Osaamisen johtaminen päiväkodin johtajan työssä
Mäkelä, Mervi (2013)
Mäkelä, Mervi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia osaamisen johtamista päiväkodin johtajan työssä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, miten päiväkodin johtaja määritteli osaamisen johtamisen käsitteen ja miten osaamista johdettiin päiväkodissa. Arkityö, ydinosaaminen on oppimisprosessi, jota pitää aktiivisesti johtaa. Prosessin johtamiseen tarvitaan toimintamalli, jotta sosiaalisessa toiminnassa kerätty tieto saadaan tallennettua, analysoitua ja siirrettyä käytännön toiminnaksi. Organisaation oppiminen riippuu vuorovaikutuksesta ja siitä, miten ihmiset jakavat ja antavat omaa osaamistaan muille ja vastaanottavat sitä toisiltaan. Tässä opinnäytetyössä kehittämistehtävänä oli muodostaa toimintamallia ylläpitävä ja sen siirtämistä helpottava kehys osaamisen johtamiseen.
Tutkimusmentelmänä oli laadullinen tutkimus. Fenomenologis-hermeneuttisessa tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena olivat tutkittavien kokemukset ja heidän määritelmänsä tutkittavsta asiasta sekä sen ymmärtäminen. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää päiväkodin johtajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella osaamisen johtaminen oli osa päiväkodin johtamista. Tiedon käsittely (sosiaalistaminen), dokumentointi (ulkoistaminen), omaksuminen (yhdistäminen) ja sisäistäminen nousivat aineiston analyysissa haastatteltavien vastauksista siten, että tutkimustulokset voitiin sijoittaa Nonakan ja Takeuchin (1995) organisaation oppimista kuvaavan tiedon luomisen malliin. Organisaation oppimista ja osaamista edistävällä johtamistavalla päiväkodin johtaja selkiytti osaamisen kehittymisen suuntaa, loi oppimista edistävää ilmapiiriä ja tuki yksilö-, ryhmä- ja työyhteisötasoisia oppimisprosesseja.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että henkilöstön osaamisen varmistaminen oli keskeinen johtajan tehtävä. Rakenteellisen mallin avulla osaamisen johtaminen tuli näkyväksi ja sen merkitys johtamisessa voitiin ymmärtää.
Tutkimusmentelmänä oli laadullinen tutkimus. Fenomenologis-hermeneuttisessa tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena olivat tutkittavien kokemukset ja heidän määritelmänsä tutkittavsta asiasta sekä sen ymmärtäminen. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää päiväkodin johtajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella osaamisen johtaminen oli osa päiväkodin johtamista. Tiedon käsittely (sosiaalistaminen), dokumentointi (ulkoistaminen), omaksuminen (yhdistäminen) ja sisäistäminen nousivat aineiston analyysissa haastatteltavien vastauksista siten, että tutkimustulokset voitiin sijoittaa Nonakan ja Takeuchin (1995) organisaation oppimista kuvaavan tiedon luomisen malliin. Organisaation oppimista ja osaamista edistävällä johtamistavalla päiväkodin johtaja selkiytti osaamisen kehittymisen suuntaa, loi oppimista edistävää ilmapiiriä ja tuki yksilö-, ryhmä- ja työyhteisötasoisia oppimisprosesseja.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että henkilöstön osaamisen varmistaminen oli keskeinen johtajan tehtävä. Rakenteellisen mallin avulla osaamisen johtaminen tuli näkyväksi ja sen merkitys johtamisessa voitiin ymmärtää.