FACILITY MANAGEMENT IN LEARNING ENVIRONMENT
Hanhirova, Carolina (2009)
Hanhirova, Carolina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117682
Tiivistelmä
Tilojen hallinta on olennainen osa yleistä hallinnointia koulussa. Oikeanlaisella tilojen hallinnalla ja nykyaikaistamisella saavutetaan opiskeluympäristön realistiset ja nykyaikaiset tavoitteet ja odotukset, joka näin ollen parantaa opetuksen laatua ja oppimista. Tuotteiden laadulla ja fyysisellä ympäristöllä on merkittävä osuus tavoitteiden saavuttamisessa ja opetus- ja oppimisprosessissa.
Edellytyksenä on kuunnella asiakasta, sillä sen avulla tarpeet ja tavoitteet pystytään tunnistamaan. Siksi läheinen yhteistyö Ylitornion yhteiskoulun lukion ja opiskelijoiden välillä on hyvin tärkeää ja siitä hyötyvät molemmat osapuolet. Kun palveluiden tuottaja tiedostaa asiakkaidensa tarpeet ja tavoitteet, voi hän ennakoida tulevaa sekä samalla kehittää omia toimintojaan oikeaan suuntaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida Ylitornion yhteiskoulun lukiossa tehdyn laajamittaisen modernisoinnin vaikutusta oppilaisiin ja muuhun henkilökuntaan. Tavoitteena oli määrittää opiskelijoiden tarpeet, odotukset ja vaatimukset. Tällä pyrittiin tunnistamaan kehitystä vaativat osa-alueet. Laadullisella tutkimusmenetelmällä kartoitettiin opiskelijoiden tyydyttämättömiä tarpeita. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake oli suunniteltu kattamaan modernisoinnin kaikki osa-alueet erikseen.
Edellytyksenä on kuunnella asiakasta, sillä sen avulla tarpeet ja tavoitteet pystytään tunnistamaan. Siksi läheinen yhteistyö Ylitornion yhteiskoulun lukion ja opiskelijoiden välillä on hyvin tärkeää ja siitä hyötyvät molemmat osapuolet. Kun palveluiden tuottaja tiedostaa asiakkaidensa tarpeet ja tavoitteet, voi hän ennakoida tulevaa sekä samalla kehittää omia toimintojaan oikeaan suuntaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida Ylitornion yhteiskoulun lukiossa tehdyn laajamittaisen modernisoinnin vaikutusta oppilaisiin ja muuhun henkilökuntaan. Tavoitteena oli määrittää opiskelijoiden tarpeet, odotukset ja vaatimukset. Tällä pyrittiin tunnistamaan kehitystä vaativat osa-alueet. Laadullisella tutkimusmenetelmällä kartoitettiin opiskelijoiden tyydyttämättömiä tarpeita. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake oli suunniteltu kattamaan modernisoinnin kaikki osa-alueet erikseen.