Markkinoinnin kehittämissuunnitelma ja asiakaskysely Gasthaus Matinliisalle
Nousiainen, Solja-Henriikka (2013)
Nousiainen, Solja-Henriikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158656
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinoinnin kehityssuunnitelma talven ja kevään kaudelle ravintolayritys Gasthaus Matinliisalle ja asiakaskyselyn avulla selvittää miten kohdeyrityksen asiakkaat voisi tavoittaa paremmin. Tämän lisäksi selvitettiin mitä mieltä asiakkaat ovat tällä hetkellä ravintolasta ja onko heillä toiveita ravintolan kehittämiseen. Opinnäytetyön markkinoinnin kehittämissuunnitelman laatiminen perustui pääosin asiakaskyselyn ja ravintolan toisen omistajan, Liisa Nousiaisen, kanssa käytyyn haastatteluun. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa Gasthaus Matinliisalle uutta tietoa asiakkaiden mieltymyksistä ja tämän myötä edellytykset toimintansa kehittämiselle.
Markkinoinnin kehityssuunnitelman laatimiseen on käytetty markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, asiakaskyselyä ja opinnäytetyöntekijän omia ideoita. Kokonaisuutta laatiessa haastateltiin ensin yrittäjää, jotta saatiin hänen näkökulmiaan, mitä työssä ja asiakaskyselyssä kannattaisi ottaa huomioon. Työn teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja ja strategian luomista sekä tavoitteiden asettamista. Teoriat pohjautuvat markkinoinnin kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön asiakaskyselyssä käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Suunnitelmaa varten laadittiin kyselylomake, joka toteutettiin maaliskuun 2013 aikana yrityksen omissa tiloissa, jossa asiakkaat pystyivät vastaamaan siihen. Kuukauden vastausajan jälkeen vastaukset analysoitiin Excel – ohjelmalla ja vastausten pohjalta tehtiin markkinoinnin kehityssuunnitelma talven – ja kevään kaudelle. Vastauksia kertyi lopulta 63kpl. Kyselyn avulla saatiin tietoa asioista, joita kannattaisi markkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon.
Markkinoinnin kehityssuunnitelmassa esitetään, mitä ideoita Gasthaus Matinliisa voisi käyttää, jotta asiakkaiden määrä lisääntyisi yrityksessä haluttuina kuukausina. Tarkoituksena oli tehdä realistinen ja käytännönläheinen markkinoinnin kehityssuunnitelma. Markkinointisuunnitelman avulla yrityksellä on paremmat mahdollisuudet laajentaa toimintaansa ja parantaa asiakkaittensa viihtyisyyttä.
Markkinoinnin kehityssuunnitelman laatimiseen on käytetty markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, asiakaskyselyä ja opinnäytetyöntekijän omia ideoita. Kokonaisuutta laatiessa haastateltiin ensin yrittäjää, jotta saatiin hänen näkökulmiaan, mitä työssä ja asiakaskyselyssä kannattaisi ottaa huomioon. Työn teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja ja strategian luomista sekä tavoitteiden asettamista. Teoriat pohjautuvat markkinoinnin kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön asiakaskyselyssä käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Suunnitelmaa varten laadittiin kyselylomake, joka toteutettiin maaliskuun 2013 aikana yrityksen omissa tiloissa, jossa asiakkaat pystyivät vastaamaan siihen. Kuukauden vastausajan jälkeen vastaukset analysoitiin Excel – ohjelmalla ja vastausten pohjalta tehtiin markkinoinnin kehityssuunnitelma talven – ja kevään kaudelle. Vastauksia kertyi lopulta 63kpl. Kyselyn avulla saatiin tietoa asioista, joita kannattaisi markkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon.
Markkinoinnin kehityssuunnitelmassa esitetään, mitä ideoita Gasthaus Matinliisa voisi käyttää, jotta asiakkaiden määrä lisääntyisi yrityksessä haluttuina kuukausina. Tarkoituksena oli tehdä realistinen ja käytännönläheinen markkinoinnin kehityssuunnitelma. Markkinointisuunnitelman avulla yrityksellä on paremmat mahdollisuudet laajentaa toimintaansa ja parantaa asiakkaittensa viihtyisyyttä.