Henkilöstön palkitseminen osana motivointia
Mahkonen, Minna (2013)
Mahkonen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710906
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä motivoi työntekijää parempaan työtulokseen. Liian usein palkitseminen luo mielikuvan rahallisesta tai materiaalisesta palkinnosta, joka ojennetaan juhlallisin seremonioin kuukauden työntekijälle. Matka kohti hyvää työtulosta lähtee liikkeelle työntekijän yksilöllisistä tarpeista ja kyse voi olla hyvinkin pienistä tunnepuolen asioista.
Työ on toteutettu yhdessä Yritys X:n toimipisteessä toimipaikan esimiehen ja Yritys X:n yhdyshenkilöiden luvalla.
Toimipaikassa on käyty läpi palkitsemiseen liittyvä keskustelu ja yksi jokseenkin epäonnistunut myyntikilpailu. Työntekijät kaipasivat palkintoa tehdystä työstä ja sellaisen mahdollisuuden saatuaan löytyi kilpailusta palkintoineen paljon negatiivista sanottavaa. Työn keskeinen tavoite oli selvittää vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mikä on vialla vanhassa järjestelmässä? Mitä hyvää on vanhassa järjestelmässä? Miten henkilökunta muuttaisi järjestelmää?
Tutkimuksessa käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina henkilöhaastatteluina, teemahaastattelu menetelmää käyttäen. Haastatteluun osallistui kaikki toimipaikasta mukaan pyydetyt neljä henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi selkeät pääkohdat, jotka ovat johtaneet nykyiseen työyhteisön tilaan. Työntekijät ovat osaavia, mutta ajoittaiseen motivaation puutteeseen johtivat tunteet siitä, ettei heidän tekemäänsä työtä arvosteta esimiestasolta tai osana työyhteisöä. Työntekijät myös kokevat, että olisivat valmiita tekemään parempaa työtulosta, jos se palvelisi koko tiimin etua. Esteenä tiimityöskentelylle ovat kuitenkin ajoittainen tunne ryhmähengen puutteesta, joka ilmenee vähäisenä positiivisena palautteena ja puutteellisena vuorovaikutuksena jäsenten kesken. Myös henkilökohtainen ja yksilöön keskittyvä myyntikilpailu ajaa mallina työntekijöitä kauemmas toisistaan.
Työ on toteutettu yhdessä Yritys X:n toimipisteessä toimipaikan esimiehen ja Yritys X:n yhdyshenkilöiden luvalla.
Toimipaikassa on käyty läpi palkitsemiseen liittyvä keskustelu ja yksi jokseenkin epäonnistunut myyntikilpailu. Työntekijät kaipasivat palkintoa tehdystä työstä ja sellaisen mahdollisuuden saatuaan löytyi kilpailusta palkintoineen paljon negatiivista sanottavaa. Työn keskeinen tavoite oli selvittää vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mikä on vialla vanhassa järjestelmässä? Mitä hyvää on vanhassa järjestelmässä? Miten henkilökunta muuttaisi järjestelmää?
Tutkimuksessa käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina henkilöhaastatteluina, teemahaastattelu menetelmää käyttäen. Haastatteluun osallistui kaikki toimipaikasta mukaan pyydetyt neljä henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi selkeät pääkohdat, jotka ovat johtaneet nykyiseen työyhteisön tilaan. Työntekijät ovat osaavia, mutta ajoittaiseen motivaation puutteeseen johtivat tunteet siitä, ettei heidän tekemäänsä työtä arvosteta esimiestasolta tai osana työyhteisöä. Työntekijät myös kokevat, että olisivat valmiita tekemään parempaa työtulosta, jos se palvelisi koko tiimin etua. Esteenä tiimityöskentelylle ovat kuitenkin ajoittainen tunne ryhmähengen puutteesta, joka ilmenee vähäisenä positiivisena palautteena ja puutteellisena vuorovaikutuksena jäsenten kesken. Myös henkilökohtainen ja yksilöön keskittyvä myyntikilpailu ajaa mallina työntekijöitä kauemmas toisistaan.