Internetpohjaisen markkinointi- ja myyntityökalun suunnittelu ja kehitys
Balk, Alexia (2009)
Balk, Alexia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077311
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä määritettiin ja kehitettiin internetpohjainen myynti- ja markkinointityökalu. Työ sisältää internetpohjaisen NetPortal-kotisivupalvelun laajentamisprojektin. Työ on tehty Ltd Net Account Oy:n tilauksesta.
Työ aloitettiin perehtymällä NetPortal-palvelukokonaisuuden taustatietoihin ja asiakastarpeisiin. Työ toteutettiin tutkimalla ensin myynnin ja markkinoinnin suhdetta sähköiseen liiketoimintaan ja markkinointiviestintään. Tarkasteluissa käytettiin myynnin ja markkinoinnin teorioita ja taustatietoja.
Tutkimustulosten perusteella määriteltiin asiakastarpeita ja suunniteltiin internetpohjainen työkalu. Työ jaettiin teoriapohjaiseen määrittelykokonaisuuteen ja teknilliseen ohjelmistosuunnitteluun. Ohjelmistosuunnitteluun käytettiin NetPortal-palvelujärjestelmään yhteissopivia työkaluja ja toteutustapoja.
Insinöörityön yhtenä suurimpana saavutuksena oli Universal Decimal Classification -malliin pohjautuvan yritysluokittelumenettelyn kehitys ja toteuttaminen. Tutkimalla yrityksien sidosryhmiä ja kehittämällä yritysluokittelutapoja osoitettiin mahdolliseksi toteuttaa asiakassuhteiden hallinnan ja kohdistetun markkinoinnin kehittämiseen tarkoitettu työkalu palvelun avulla.
Työkaluun määritetyt palveluominaisuudet vastaavat internetpohjaisia myynti- ja markkinointitehtävien vaatimuksia. Työkalun integrointi NetPortal-kotisivupalveluun nostaa tämän kilpailukykyä ja kehittää toiminnan reaaliaikaista seurantaa.
Liitteenä olevassa salaisessa osiossa on esitetty tarkkaat ohjeet työkalun ohjelmointiin sen rakenteen ja toiminnan mukaisesti.
Työ aloitettiin perehtymällä NetPortal-palvelukokonaisuuden taustatietoihin ja asiakastarpeisiin. Työ toteutettiin tutkimalla ensin myynnin ja markkinoinnin suhdetta sähköiseen liiketoimintaan ja markkinointiviestintään. Tarkasteluissa käytettiin myynnin ja markkinoinnin teorioita ja taustatietoja.
Tutkimustulosten perusteella määriteltiin asiakastarpeita ja suunniteltiin internetpohjainen työkalu. Työ jaettiin teoriapohjaiseen määrittelykokonaisuuteen ja teknilliseen ohjelmistosuunnitteluun. Ohjelmistosuunnitteluun käytettiin NetPortal-palvelujärjestelmään yhteissopivia työkaluja ja toteutustapoja.
Insinöörityön yhtenä suurimpana saavutuksena oli Universal Decimal Classification -malliin pohjautuvan yritysluokittelumenettelyn kehitys ja toteuttaminen. Tutkimalla yrityksien sidosryhmiä ja kehittämällä yritysluokittelutapoja osoitettiin mahdolliseksi toteuttaa asiakassuhteiden hallinnan ja kohdistetun markkinoinnin kehittämiseen tarkoitettu työkalu palvelun avulla.
Työkaluun määritetyt palveluominaisuudet vastaavat internetpohjaisia myynti- ja markkinointitehtävien vaatimuksia. Työkalun integrointi NetPortal-kotisivupalveluun nostaa tämän kilpailukykyä ja kehittää toiminnan reaaliaikaista seurantaa.
Liitteenä olevassa salaisessa osiossa on esitetty tarkkaat ohjeet työkalun ohjelmointiin sen rakenteen ja toiminnan mukaisesti.