Slog jag sönder musiken? : En musikpedagogs väg mot bättre dirigering
Roos, Peter (2013)
Roos, Peter
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410628
Tiivistelmä
I detta slutarbete berättar jag om mitt sökande efter ett fungerande arbetssätt för en dirigent som vill utveckla sin dirigering. De övriga målen för arbetet har varit att utveckla den egna dirigeringstekniken samt att försöka utreda vilken nivå jag befinner mig på som dirigent.
För att veta vad som är en bra dirigeringsteknik inleder jag med att ta reda på vad detta anses vara genom att analysera litteratur och filmer i ämnet. Därefter berättar jag om det projekt jag genomförde med brassbandet Legato Brass Band, och hur jag gjorde för att försöka utveckla min dirigeringsteknik i detta projekt. Till min hjälp för analysen av mig själv som dirigent har jag haft Pekka Helasvuo, som arbetar som överlärare vid yrkeshögskolan Metropolia.
Slutarbetet är kvalitativt och som forskningsmetod har jag valt att använda mig av aktionsforskning (Rönnerman, 2004).
Slutarbetets resultat är att mitt arbetssätt som dirigent fungerade på ett bra sätt och gjorde mig medveten om olika problem i min dirigering. Jag lyckades även bestämma en nivå på min dirigering och fick reda på vilka områden i dirigeringen jag i framtiden bör satsa på att utveckla. Förutom dessa slutsatser hittade jag via aktionsforskningen nya idéer och infallsvinklar på problem man som dirigent för amatörorkestrar ofta står inför.
De flesta dirigenter som är i början av sina studier arbetar med liknande problem som jag gör i detta slutarbete. Därför anser jag att resultaten från slutarbetet borde vara till glädje och nytta för många andra än för mig. The goal of my research and development project was to find a way of conducting that develops the conductor’s skills when working on different projects. Through this qualitative study, I also wanted to develop my own conducting skills and to define my current level of competence.
Through a literature review and an analysis of conducting videos, I first explore how a good conductor can be described and defined. Then I report on how I applied the action research method on a joint project with the Legato Brass Band; a project that was partially organized for developing my conducting skills. Pekka Helasvuo, who works as a principal lecturer at the Metropolia University of Applied Sciences, helped me to evaluate the validity of my skills analysis.
The results of my study indicate that my way of working as a conductor works well. How-ever, it also made me aware of the problems related to my conducting. I also managed to determine my current level, and to identify the aspects I need to develop. By drawing on action research, I found new ideas and approaches to address different problems, which might be encountered especially when conducting a non-professional orchestra.
Most conductors, especially those who are at the beginning of their careers, reflect on the same problems that I have discussed in this project report. I believe my peer conductors will find the results of my study useful.
För att veta vad som är en bra dirigeringsteknik inleder jag med att ta reda på vad detta anses vara genom att analysera litteratur och filmer i ämnet. Därefter berättar jag om det projekt jag genomförde med brassbandet Legato Brass Band, och hur jag gjorde för att försöka utveckla min dirigeringsteknik i detta projekt. Till min hjälp för analysen av mig själv som dirigent har jag haft Pekka Helasvuo, som arbetar som överlärare vid yrkeshögskolan Metropolia.
Slutarbetet är kvalitativt och som forskningsmetod har jag valt att använda mig av aktionsforskning (Rönnerman, 2004).
Slutarbetets resultat är att mitt arbetssätt som dirigent fungerade på ett bra sätt och gjorde mig medveten om olika problem i min dirigering. Jag lyckades även bestämma en nivå på min dirigering och fick reda på vilka områden i dirigeringen jag i framtiden bör satsa på att utveckla. Förutom dessa slutsatser hittade jag via aktionsforskningen nya idéer och infallsvinklar på problem man som dirigent för amatörorkestrar ofta står inför.
De flesta dirigenter som är i början av sina studier arbetar med liknande problem som jag gör i detta slutarbete. Därför anser jag att resultaten från slutarbetet borde vara till glädje och nytta för många andra än för mig.
Through a literature review and an analysis of conducting videos, I first explore how a good conductor can be described and defined. Then I report on how I applied the action research method on a joint project with the Legato Brass Band; a project that was partially organized for developing my conducting skills. Pekka Helasvuo, who works as a principal lecturer at the Metropolia University of Applied Sciences, helped me to evaluate the validity of my skills analysis.
The results of my study indicate that my way of working as a conductor works well. How-ever, it also made me aware of the problems related to my conducting. I also managed to determine my current level, and to identify the aspects I need to develop. By drawing on action research, I found new ideas and approaches to address different problems, which might be encountered especially when conducting a non-professional orchestra.
Most conductors, especially those who are at the beginning of their careers, reflect on the same problems that I have discussed in this project report. I believe my peer conductors will find the results of my study useful.