Oy Ikapaper Ab Ltd:n asiakastyytyväisyystutkimus
Toomik, Maija (2009)
Toomik, Maija
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117652
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oy Ikapaper Ab Ltd:n toimeksiannosta asiakkaiden tyytyväisyyttä Ikapaperin tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin. Tavoitteena oli myös kartoittaa Ikapaperin asiakassuhteiden hoitoa, selvittää vastaajien toimialalle asettamia vaatimuksia sekä kerätä vastaajilta vapaamuotoista palautetta.
Tutkimus tehtiin syksyllä 2008 puhelinhaastatteluilla sekä sähköposti- ja kirjekyselyinä käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Ikapaper valitsi asiakkaat tutkimukseen harkinnanvaraisella otannalla. Tarkoitus oli tutkia pienempien asiakkaiden tyytyväisyyttä Ikapaperiin. Tutkimuksen yhteydessä otettiin yhteyttä 152 asiakkaaseen. Vastausprosentiksi muodostui 67,11 %.
Asiakastyytyväisyystutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat pitivät Ikapaperia melko luotettavana yhteistyökumppanina. Myös yhteyshenkilöiden palvelualttius ja asiantuntemus, toimitusvarmuus ja annettujen toimitusaikojen luotettavuus nousivat etukärkeen. Tyytymättömämpiä asiakkaat olivat ongelmanratkaisukykyyn, kykyyn tuottaa asiakkaan liiketoiminnalle lisäarvoa ja kykyyn ottaa vastaan palautetta.
Tutkimuksen tulosten mukaan Ikapaperin tulisi panostaa entistä enemmän jälkimarkkinointiin ja tiheämpiin yhteydenottoihin asiakkaisiin, mikä taas luo luotettavuutta ja asiakaslähtöisyyttä, sekä toteuttaa asiakastyytyväisyysmittauksia säännöllisin väliajoin. Parannusta tarvitaan myös yhteyshenkilön tavoitettavuudessa ja palvelualttiudessa.
Tutkimus tehtiin syksyllä 2008 puhelinhaastatteluilla sekä sähköposti- ja kirjekyselyinä käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Ikapaper valitsi asiakkaat tutkimukseen harkinnanvaraisella otannalla. Tarkoitus oli tutkia pienempien asiakkaiden tyytyväisyyttä Ikapaperiin. Tutkimuksen yhteydessä otettiin yhteyttä 152 asiakkaaseen. Vastausprosentiksi muodostui 67,11 %.
Asiakastyytyväisyystutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat pitivät Ikapaperia melko luotettavana yhteistyökumppanina. Myös yhteyshenkilöiden palvelualttius ja asiantuntemus, toimitusvarmuus ja annettujen toimitusaikojen luotettavuus nousivat etukärkeen. Tyytymättömämpiä asiakkaat olivat ongelmanratkaisukykyyn, kykyyn tuottaa asiakkaan liiketoiminnalle lisäarvoa ja kykyyn ottaa vastaan palautetta.
Tutkimuksen tulosten mukaan Ikapaperin tulisi panostaa entistä enemmän jälkimarkkinointiin ja tiheämpiin yhteydenottoihin asiakkaisiin, mikä taas luo luotettavuutta ja asiakaslähtöisyyttä, sekä toteuttaa asiakastyytyväisyysmittauksia säännöllisin väliajoin. Parannusta tarvitaan myös yhteyshenkilön tavoitettavuudessa ja palvelualttiudessa.