Kohti tasa-arvoista varhaisiän musiikkikasvatusta : Erilaiset oppijat ja vertaislapset päiväkodin musiikkileikkiryhmässä
Tamminen, Pauliina (2013)
Tamminen, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410555
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tasa-arvoisuutta varhaisiän musiikkikasvatuksessa erityisesti opetuksen ja oppimisen näkökulmasta. Tasa-arvoisuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä sellaista varhaisiän musiikkikasvatusta, jossa pyritään kiinnittämään huomiota myös erilaisten oppijoiden oppimisen tukemiseen ryhmässä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö johon kuuluivat projektia varten koottu kokeiluryhmä, pedagogisen toiminnan kehittäminen ryhmän avulla ja raportin kirjoittaminen projektista. Opinnäytetyössä on kaksi tutkimuskysymystä. Kysymysten kautta pyrittiin selvittämään miten opetus musiikkileikkiryhmässä tulisi järjestää jotta se voisi tukea kaikkien lasten oppimista ja toisaalta tarkasteltiin musiikkipedagogin ammatillisen oppimisen prosessia tasa-arvoisuuteen pyrkivässä musiikkileikkiryhmässä.
Tutkimus osoitti että saavutettavuuden ja resurssien saatavuuden kannalta on merkityksellistä missä toimintaa järjestetään. Tutkimuksen aikana selvisi myös, että kun huomioidaan lasten rajoitukset ja erityisen tuen tarve, voidaan musiikillisia työtapoja ja sisältöjä käyttää samaan tapaan kuin tavanomaisissakin ryhmissä. Lisäksi projektin aikana ilmeni että ilman riittäviä resursseja ja puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota tasa-arvoinen varhaisiän musiikkikasvatus ei voi toteutua. Pedagogisen oppimisprosessin kannalta merkittävä oli myös oivallus pedagogisen herkkyyden merkityksestä opetustyössä, oppimisen esteiden poistaminen sekä peagogisten keinojen etsimisen korostuminen opetustyössä.
Opinnäyteyö antaa välineitä siihen kuinka erilainen oppija tulisi huomioida musiikkileikkiryhmässä. Lisäksi liitteenä olevista tuntisuunnitelmista ja materiaalista voi saada vinkkejä omiin musiikkituokioihin. Näin ollen uskon, että opinnäytetyö hyödyttää myös käytännössä varhaiskasvattajia ja varhaisiän musiikkikasvattajia. Toivon että opinnäytetyöni herättää ajatuksia ja rohkaisee erityisesti niitä musiikkipedagogeja ja varhaiskasvattajia, joilla ei ole kokemusta erilaisten oppijoiden kanssa toimimisesta ja heidän opettamisestaan ryhmissä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö johon kuuluivat projektia varten koottu kokeiluryhmä, pedagogisen toiminnan kehittäminen ryhmän avulla ja raportin kirjoittaminen projektista. Opinnäytetyössä on kaksi tutkimuskysymystä. Kysymysten kautta pyrittiin selvittämään miten opetus musiikkileikkiryhmässä tulisi järjestää jotta se voisi tukea kaikkien lasten oppimista ja toisaalta tarkasteltiin musiikkipedagogin ammatillisen oppimisen prosessia tasa-arvoisuuteen pyrkivässä musiikkileikkiryhmässä.
Tutkimus osoitti että saavutettavuuden ja resurssien saatavuuden kannalta on merkityksellistä missä toimintaa järjestetään. Tutkimuksen aikana selvisi myös, että kun huomioidaan lasten rajoitukset ja erityisen tuen tarve, voidaan musiikillisia työtapoja ja sisältöjä käyttää samaan tapaan kuin tavanomaisissakin ryhmissä. Lisäksi projektin aikana ilmeni että ilman riittäviä resursseja ja puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota tasa-arvoinen varhaisiän musiikkikasvatus ei voi toteutua. Pedagogisen oppimisprosessin kannalta merkittävä oli myös oivallus pedagogisen herkkyyden merkityksestä opetustyössä, oppimisen esteiden poistaminen sekä peagogisten keinojen etsimisen korostuminen opetustyössä.
Opinnäyteyö antaa välineitä siihen kuinka erilainen oppija tulisi huomioida musiikkileikkiryhmässä. Lisäksi liitteenä olevista tuntisuunnitelmista ja materiaalista voi saada vinkkejä omiin musiikkituokioihin. Näin ollen uskon, että opinnäytetyö hyödyttää myös käytännössä varhaiskasvattajia ja varhaisiän musiikkikasvattajia. Toivon että opinnäytetyöni herättää ajatuksia ja rohkaisee erityisesti niitä musiikkipedagogeja ja varhaiskasvattajia, joilla ei ole kokemusta erilaisten oppijoiden kanssa toimimisesta ja heidän opettamisestaan ryhmissä.