SOL Palveluiden asiakaskehitystyö
Lehtola-Ruuska, Tiina (2009)
Lehtola-Ruuska, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097518
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli jatkaa SOL Pesulapalveluiden vuonna 2007 tilaamaa selvitysraporttia, jonka tekijänä oli Xtrack Oy. Xtrack Oy:n tulosten perusteella sain kuvaa siitä, minkä tyyppiset henkilöt ostaisi-vat pesulapalveluita.
Työni kokonaistavoite oli tehdä kyselytutkimus ja tehdä tutkimuksella saatujen tietojen perusteella markkinointikampanja.
Xtractin tulosten perusteella valitsin kohderyhmäksi toimihenkilöt, siitä syystä, että heillä on usein varal-lisuutta ja tarvettakin pestä vaatteita pesulassa. Työssäni puhun niistä ostomotiiveina.
Yhteistyökumppanina tässä työssä toimi TeliaSonera. Heidän Uudellamaalla työskentelevät toimihenki-lönsä vastasivat tähän kyselyyn. Toteutin ryhmälle asiakaskyselyn, jonka tarkoitus oli saada selville ih-misten ostomotiivit ja ostokäyttäytymistä. Kyselyn toteutin sähköisesti. Vastaajat saivat teaserin mukana ilmoituksen linkistä, jossa kysely sijaitsi.
Suunnittelin ja toteutin segmentoidulle ryhmälle mainoskampanjan. Kampanjassa yritin ottaa huomioon asiakkaiden asiakaskyselyssä tulleita oston lisääntymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Työstäni käy ilmi selvästi, että kuluttajat eivät käytä pesuloita päivittäisessä pyykinpesussa. Segmentointi auttaa potentiaalisten asiakkaiden tunnistamisessa, mutta se ei kerro asiakkaan ostomotiiveista.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kanta-asiakkuudesta ei välttämättä saada motivoitua asiakasta, mutta elä-myksien tuottamisella saadaan sitoutettua asiakasta paremmin.
Työni kokonaistavoite oli tehdä kyselytutkimus ja tehdä tutkimuksella saatujen tietojen perusteella markkinointikampanja.
Xtractin tulosten perusteella valitsin kohderyhmäksi toimihenkilöt, siitä syystä, että heillä on usein varal-lisuutta ja tarvettakin pestä vaatteita pesulassa. Työssäni puhun niistä ostomotiiveina.
Yhteistyökumppanina tässä työssä toimi TeliaSonera. Heidän Uudellamaalla työskentelevät toimihenki-lönsä vastasivat tähän kyselyyn. Toteutin ryhmälle asiakaskyselyn, jonka tarkoitus oli saada selville ih-misten ostomotiivit ja ostokäyttäytymistä. Kyselyn toteutin sähköisesti. Vastaajat saivat teaserin mukana ilmoituksen linkistä, jossa kysely sijaitsi.
Suunnittelin ja toteutin segmentoidulle ryhmälle mainoskampanjan. Kampanjassa yritin ottaa huomioon asiakkaiden asiakaskyselyssä tulleita oston lisääntymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Työstäni käy ilmi selvästi, että kuluttajat eivät käytä pesuloita päivittäisessä pyykinpesussa. Segmentointi auttaa potentiaalisten asiakkaiden tunnistamisessa, mutta se ei kerro asiakkaan ostomotiiveista.
Tutkimuksesta käy ilmi, että kanta-asiakkuudesta ei välttämättä saada motivoitua asiakasta, mutta elä-myksien tuottamisella saadaan sitoutettua asiakasta paremmin.