Assistenttien kielitaidon tarve työelämässä Kymenlaakson alueella
Rauvala, Henrietta (2013)
Rauvala, Henrietta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310418
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Johdon assistenttityö ja kielet
RAUVALA, HENRIETTA Assistenttien kielitaidon tarve työelämässä Kymenlaakson alueella
Opinnäytetyö 44 sivua + 8 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Päivi Korhonen
Toimeksiantaja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Huhtikuu 2013
Avainsanat kielitaito, assistentti, assistenttityö
On ilmeistä, että assistentit moniosaajina tarvitsevat myös kielitaitoa. Tämän vuoksi haluttiin tutkia assistenttien kielitaidon tarvetta työelämässä Kymenlaaksossa. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu kouluttaa assistentteja Johdon assistenttityö ja kielet -koulutusohjelmassa. Opintojen vastaavuus työelämään on tärkeää. Tutkimuksen avulla on tarkoitus kehittää koulutusohjelmaa ja erityisesti kielten opetusta. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattava kuva assistenttien kielitaidosta ja sen tarpeesta, jotta siitä saataisiin hyötyä opintojen suunnitteluun ja kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Kymenlaakson alueen sihteeriyhdistyksen jäsenille. Kyselylomakkeessa kysyttiin yleistä kielitaidosta sekä kielitaidosta työssä. Tuloksista käy ilmi, että englannin kielen tarve assistenttien työssä on suurinta. Sitä käyttää työssään päivittäin lähes jokainen vastaajista. Vastaajat kokivat kielitaitonsa olevan riittävä työnsä tarpeisiin, mutta näkivät, että venäjän kielen taito olisi eduksi. Suullinen kielitaito koettiin heikoksi ja sitä tulisi parantaa. Assistenttien työssä kirjallisella kielitaidolla on kuitenkin enemmän merkitystä kuin suullisella. Parhaina kieltenoppimismetodeina vastaajat kokivat olevan aineiston pohtiminen ryhmässä sekä aineiston läpikäyminen niin tehtävien, lukemisen, kääntämisen kuin kuuntelun avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että assistenteilla on keskimäärin melko hyvä kielitaito, mutta se ei ole täysin riittävä. Assistenttien kielitaito vastaa pääpiirteissään työn asettamia vaatimuksia. Kielten opetuksen kannalta tärkeää on suullisen kielitaidon parantaminen ja assistenttiopiskelijoille olisi hyvä opettaa asiakaspalvelua.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Johdon assistenttityö ja kielet
RAUVALA, HENRIETTA Assistenttien kielitaidon tarve työelämässä Kymenlaakson alueella
Opinnäytetyö 44 sivua + 8 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Päivi Korhonen
Toimeksiantaja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Huhtikuu 2013
Avainsanat kielitaito, assistentti, assistenttityö
On ilmeistä, että assistentit moniosaajina tarvitsevat myös kielitaitoa. Tämän vuoksi haluttiin tutkia assistenttien kielitaidon tarvetta työelämässä Kymenlaaksossa. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu kouluttaa assistentteja Johdon assistenttityö ja kielet -koulutusohjelmassa. Opintojen vastaavuus työelämään on tärkeää. Tutkimuksen avulla on tarkoitus kehittää koulutusohjelmaa ja erityisesti kielten opetusta. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattava kuva assistenttien kielitaidosta ja sen tarpeesta, jotta siitä saataisiin hyötyä opintojen suunnitteluun ja kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Kymenlaakson alueen sihteeriyhdistyksen jäsenille. Kyselylomakkeessa kysyttiin yleistä kielitaidosta sekä kielitaidosta työssä. Tuloksista käy ilmi, että englannin kielen tarve assistenttien työssä on suurinta. Sitä käyttää työssään päivittäin lähes jokainen vastaajista. Vastaajat kokivat kielitaitonsa olevan riittävä työnsä tarpeisiin, mutta näkivät, että venäjän kielen taito olisi eduksi. Suullinen kielitaito koettiin heikoksi ja sitä tulisi parantaa. Assistenttien työssä kirjallisella kielitaidolla on kuitenkin enemmän merkitystä kuin suullisella. Parhaina kieltenoppimismetodeina vastaajat kokivat olevan aineiston pohtiminen ryhmässä sekä aineiston läpikäyminen niin tehtävien, lukemisen, kääntämisen kuin kuuntelun avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että assistenteilla on keskimäärin melko hyvä kielitaito, mutta se ei ole täysin riittävä. Assistenttien kielitaito vastaa pääpiirteissään työn asettamia vaatimuksia. Kielten opetuksen kannalta tärkeää on suullisen kielitaidon parantaminen ja assistenttiopiskelijoille olisi hyvä opettaa asiakaspalvelua.