Tilaviinit : Liiketoimintana Suomessa
Jokela, Susanna (2013)
Jokela, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvitellä, millaisia kotimaisia viinejä ja viinitiloja Suomessa on ja mitä muuta oheistoimintaa tiloilla mahdollisesti on. Työssä keskitytään erilaisiin tiloihin ympäri Suomea lääneittäin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi sitä, koska viininvalmistus tuli Suomeen, mitä raaka-aineita valmistuksessa käytetään ja mitä tuotteita tilojen valikoimaan kuuluu. Työssä mietittiin myös sitä, mitä täytyisi ottaa huomioon, jos itse perustaisi Suomessa viinitilan ja mitä palveluita mahdollisesti olisi hyvä olla ja kyseltiin myös mielipiteitä asiakkailta. Lisäksi järjestettiin pruuvi ja laittettiin testiin kotimaiset viinit.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tehtiin erilaisia haastatteluja. Vastauksia haettiin tiloilta, mutta myös lähettämällä sähköisesti viinitilan yrittäjille haastattelukysymyksiä.
Työn johtopäätöksenä on, että suomalainen tilaviinituotannossa on arvokasta osaamista nykypäivänä, mutta se ei pelkästään ole yksin kannattavaa, vaan kaipaa rinnalleen jonkun muun oheistoiminnan, yleensä juuri ravintolan, kahvilan ja/tai juhlapalvelut. Tilaviiniyrittämisessä kysytään vahvaa yrittäjähenkisyyttä ja uskoa omiin tuotteisiin, jotta tuotteet päätyvät kuluttajille erilaisin kanavin, kuten oman myymälän tai Alkon kautta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi sitä, koska viininvalmistus tuli Suomeen, mitä raaka-aineita valmistuksessa käytetään ja mitä tuotteita tilojen valikoimaan kuuluu. Työssä mietittiin myös sitä, mitä täytyisi ottaa huomioon, jos itse perustaisi Suomessa viinitilan ja mitä palveluita mahdollisesti olisi hyvä olla ja kyseltiin myös mielipiteitä asiakkailta. Lisäksi järjestettiin pruuvi ja laittettiin testiin kotimaiset viinit.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tehtiin erilaisia haastatteluja. Vastauksia haettiin tiloilta, mutta myös lähettämällä sähköisesti viinitilan yrittäjille haastattelukysymyksiä.
Työn johtopäätöksenä on, että suomalainen tilaviinituotannossa on arvokasta osaamista nykypäivänä, mutta se ei pelkästään ole yksin kannattavaa, vaan kaipaa rinnalleen jonkun muun oheistoiminnan, yleensä juuri ravintolan, kahvilan ja/tai juhlapalvelut. Tilaviiniyrittämisessä kysytään vahvaa yrittäjähenkisyyttä ja uskoa omiin tuotteisiin, jotta tuotteet päätyvät kuluttajille erilaisin kanavin, kuten oman myymälän tai Alkon kautta.