Erityistä tukea tarvitsevan rakennuusalan opiskelijan matematiikan opetus käytännön keinoin
Leppänen, Reijo (2013)
Leppänen, Reijo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210162
Tiivistelmä
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVAN RAKENNUSALAN OPISKELIJAN MATE-MATIIKAN OPETUS KÄYTÄNNÖN KEINOIN – kehittämishankkeessa olen miettinyt matematiikan oppimisen vaikeuksia ja erityisen tuen tarpeellisuutta rakennusalan matematiikan opetuksessa. Lisäksi olen pohtinut rakennusalan opintoihin liittyvien matemaattisten ongelmien ratkaisuja ja kehittämisideoita.
Tekemässäni kysymyspaketissa ammattirakentajille korostui hyvin samansuuntainen huoli nuoreen rakentajaan kohdistuvista vaatimuksista ja valmiuksista, mitkä tulevat esille kehittämisehdotuksissani. Myös opettajille tekemäni kysymykset kertoivat yleisestä matemaattisesta ongelmasta nuorten osalta.
Kehittämishanketta tehdessä ilmeni, että eivät pelkästään he, joilla on mate-maattisia ongelmia perusopetuksessa, tarvitsisi uusia käytännönläheisiä rakennusalan keinoja, vaan jopa kaksoistutkintoa suorittavat.
Kehittämishankkeessa on selvitetty ammatillisen erityisopetuksen ja moniammatillisen yhteistyön merkitystä. Moniammatillisen yhteistyön panostuksella onkin suuri merkitys siksi, että havaitaan riittävän varhain matemaattiseen ymmärrykseen kohdistuvat vaikeudet, ja näin pystytään reagoimaan nopeasti. Nuori opiskelija ei turhaudu, hänen itseluottamus ja itsetunto kasvaa ja innostus matematiikan oppimiseen säilyy. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy omaksumaan asiat kehittämishankkeessa esitetyllä tavalla, edes osittain.
Havaintoesimerkkejä tekstein ja kuvin oli helppo löytää arkipäiväisestä opettamisesta ammatillisen kokemukseni myötä. Kehittämisesimerkit ja käytännön harjoitteet ovat kehittämishankkeen loppuosassa.
Tekemässäni kysymyspaketissa ammattirakentajille korostui hyvin samansuuntainen huoli nuoreen rakentajaan kohdistuvista vaatimuksista ja valmiuksista, mitkä tulevat esille kehittämisehdotuksissani. Myös opettajille tekemäni kysymykset kertoivat yleisestä matemaattisesta ongelmasta nuorten osalta.
Kehittämishanketta tehdessä ilmeni, että eivät pelkästään he, joilla on mate-maattisia ongelmia perusopetuksessa, tarvitsisi uusia käytännönläheisiä rakennusalan keinoja, vaan jopa kaksoistutkintoa suorittavat.
Kehittämishankkeessa on selvitetty ammatillisen erityisopetuksen ja moniammatillisen yhteistyön merkitystä. Moniammatillisen yhteistyön panostuksella onkin suuri merkitys siksi, että havaitaan riittävän varhain matemaattiseen ymmärrykseen kohdistuvat vaikeudet, ja näin pystytään reagoimaan nopeasti. Nuori opiskelija ei turhaudu, hänen itseluottamus ja itsetunto kasvaa ja innostus matematiikan oppimiseen säilyy. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy omaksumaan asiat kehittämishankkeessa esitetyllä tavalla, edes osittain.
Havaintoesimerkkejä tekstein ja kuvin oli helppo löytää arkipäiväisestä opettamisesta ammatillisen kokemukseni myötä. Kehittämisesimerkit ja käytännön harjoitteet ovat kehittämishankkeen loppuosassa.