Kotihoidon asiakkaan kotiutumisprosessin kehittäminen
Lindroos, Kati; Tuomisto, Riia (2013)
Lindroos, Kati
Tuomisto, Riia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310364
Tiivistelmä
Asiakkaan kotiutuminen on laaja-alainen prosessi, joka onnistuessaan edesauttaa asiakkaan pärjäämistä kotona. Kotiutumisprosessin tulee perustua kokonaisvaltaiseen arviointiin ja asiakaslähtöiseen suunnitelmaan. Hoidon jatkuvuus on osa kotiutumisprosessia, joka varmistetaan huolellisella tiedottamisella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kotihoitopotilaan hoitoketjua eri yksiköiden välillä JIK- peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän terveyskeskuksissa. Tavoitteena oli mallintaa kotiutumisprosessi ja luoda hyviä asiakaslähtöisiä yhteistyökäytäntöjä eri yksiköiden välille.
Alkutilanteen kartoitus tehtiin selvittämällä kotiutumiskokemuksia. Vuodeosastolta kotiutuville jaettiin asiakaskyselyjä, 15 kyselystä palautui kahdeksan. Kurikan terveyskeskuksen eri työyksiköistä koottiin kehittämisryhmä, jossa oli kuusi osallistujaa. Ryhmällä oli merkittävä osuus kotiutumisprosessin kehittämisessä ja hyvien yhteistyökäytäntöjen luomisessa. Kehittämistyö toteutettiin soveltamalla toimintatutkimusta ja hyödyntämällä osallistavia ja luovia menetelmiä, kuten SWOT-analyysia ja pyramidiharjoitusta. Lisäksi aineistona oli havainnointipäiväkirja ja ryhmän tuottama materiaali. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällön analyysi-menetelmää.
Kehittämistyö koostui kolmesta osaprosessista. Ensimmäisessä prosessissa tarkasteltiin kirjaamista, moniammatillista yhteistyötä ja kotiutumissuunnitelmaa. Toinen prosessi tuotti koonti-listan hyvistä yhteistyökäytännöistä kotiutumisen eri vaiheissa. Kolmannen prosessin tuotoksena syntyi kuvio asiakkaan etenemistä organisaation hoitoketjussa. Kehittämistyö osoitti, että tiedonkulku ja huolellinen kirjaaminen sekä riittävän aikainen kotiutuksen suunnittelu ovat edellytys onnistuneelle kotiutumiselle.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että hyvät yhteistyökäytännöt ja kotiutumisprosessin mallinnus auttavat henkilöstöä huomioimaan kotiutumiseen liittyviä asioita niin asiakkaan kuin hoitajan näkökulmasta. Kehittämistyö toimi käynnistäjänä muutokseen, jonka konkreettinen hyöty jää nähtäväksi. Kehittämistyömme tuloksia on tarkoitus hyödyntää JIK-alueen terveyskeskuksissa.
Alkutilanteen kartoitus tehtiin selvittämällä kotiutumiskokemuksia. Vuodeosastolta kotiutuville jaettiin asiakaskyselyjä, 15 kyselystä palautui kahdeksan. Kurikan terveyskeskuksen eri työyksiköistä koottiin kehittämisryhmä, jossa oli kuusi osallistujaa. Ryhmällä oli merkittävä osuus kotiutumisprosessin kehittämisessä ja hyvien yhteistyökäytäntöjen luomisessa. Kehittämistyö toteutettiin soveltamalla toimintatutkimusta ja hyödyntämällä osallistavia ja luovia menetelmiä, kuten SWOT-analyysia ja pyramidiharjoitusta. Lisäksi aineistona oli havainnointipäiväkirja ja ryhmän tuottama materiaali. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällön analyysi-menetelmää.
Kehittämistyö koostui kolmesta osaprosessista. Ensimmäisessä prosessissa tarkasteltiin kirjaamista, moniammatillista yhteistyötä ja kotiutumissuunnitelmaa. Toinen prosessi tuotti koonti-listan hyvistä yhteistyökäytännöistä kotiutumisen eri vaiheissa. Kolmannen prosessin tuotoksena syntyi kuvio asiakkaan etenemistä organisaation hoitoketjussa. Kehittämistyö osoitti, että tiedonkulku ja huolellinen kirjaaminen sekä riittävän aikainen kotiutuksen suunnittelu ovat edellytys onnistuneelle kotiutumiselle.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että hyvät yhteistyökäytännöt ja kotiutumisprosessin mallinnus auttavat henkilöstöä huomioimaan kotiutumiseen liittyviä asioita niin asiakkaan kuin hoitajan näkökulmasta. Kehittämistyö toimi käynnistäjänä muutokseen, jonka konkreettinen hyöty jää nähtäväksi. Kehittämistyömme tuloksia on tarkoitus hyödyntää JIK-alueen terveyskeskuksissa.