Heijastuksia: Oppivuodet 2008-2013 : Kuinka saksofoninsoittoni kehittyi Metropolia-vuosinani
Tikka, Jarno (2013)
Tikka, Jarno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052110006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052110006
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on omaelämänkerrallinen tilinpäätös opiskeluajastani Metropoliassa. Pohdin tutkielmassani saksofoninsoittoni kehitystä opiskeluvuosinani, kuka musiikillisesti olen ja mitkä harjoittelumetodit ovat olleet minulle parhaita ja johtaneet nykyiseen tilanteeseeni.
Tutkimukseni tavoitteena on parantaa itsetuntemustani sekä tulla tietoiseksi musiikillisen kehittymiseni kaaresta opiskeluaikanani Metropoliassa. Työni tärkeä tavoite on myös selvittää minulle, kuka olen saksofonistina, mikä on musiikillinen identiteettini.
Käyn opiskeluvuodet läpi narratiivisella kertomuksellisella tyylillä, hyödyntäen tutkimusmenetelmänäni itsereflektiota. Kokemuksiani reflektoimalla pystyn muuttamaan ne oppimiseksi ja ymmärtämään kehitystäni muusikkona syvällisemmin. Reflektoimalla elämäkaareni kannalta pitkää ja merkityksellistä viiden vuoden ajanjaksoa kykenen hahmottamaan monia syy – seuraus -suhteita kehitykseni taustalla ja tekemään vuosistani tilinpäätöksen. Soittoni asiasisällön kehittymistä tutkin transkriptoimalla saksofonisooloni vuodelta 2010 ja 2013, analysoimalla näitä jazzanalyysin välinein ja vertailemalla niitä kriittisesti toisiinsa. Työni viimeisessä osiossa linkitän narratiivisen itsereflektio-osuuden ja sisältöanalyysin keskenään ja vastaan tutkimuskysymyksiini, kuinka saksofonisoittoni on kehittynyt opiskellessani Metropoliassa vuosina 2008-2013, millaiset harjoitteet sopivat minulle parhaiten, kuka olen musiikilliselta identiteetiltäni ja mihin suuntaan haluan soittoni tulevaisuudessa kehittyvän.
Tutkimukseni on ollut erittäin syväluotaava ja antoisa. Tutkiessani olen oppinut kokemastani ajanjaksosta paljon uutta ja itsetuntemukseni on lisääntynyt huimasti. Analysoin ensimmäistä kertaa näin pitkää periodia elämässäni ja erityisen kipeää teki oman soittoni kriittinen analysoiminen. Jälkeenpäin voin sanoa sen olleen kaikista opettavaisinta ja voin suositella sitä kaikille kollegoilleni lämpimästi. Olen ymmärtänyt opiskeluvuosinani kokeman merkityksen nykyisen musiikillisen identiteettini kannalta. Olen musiikilliselta identiteetiltäni vahvempi kuin ennen ja tiedostan kehitystäni parhaiten tukeneet harjoitteet.
Uskon, että opinnäytetyöni saattaa hyödyttää monia musiikillista identiteettiänsä etsiviä ja omaelämänkerrallisen muotonsa vuoksi se on suhteellisen helppo lukea.
Tutkimukseni tavoitteena on parantaa itsetuntemustani sekä tulla tietoiseksi musiikillisen kehittymiseni kaaresta opiskeluaikanani Metropoliassa. Työni tärkeä tavoite on myös selvittää minulle, kuka olen saksofonistina, mikä on musiikillinen identiteettini.
Käyn opiskeluvuodet läpi narratiivisella kertomuksellisella tyylillä, hyödyntäen tutkimusmenetelmänäni itsereflektiota. Kokemuksiani reflektoimalla pystyn muuttamaan ne oppimiseksi ja ymmärtämään kehitystäni muusikkona syvällisemmin. Reflektoimalla elämäkaareni kannalta pitkää ja merkityksellistä viiden vuoden ajanjaksoa kykenen hahmottamaan monia syy – seuraus -suhteita kehitykseni taustalla ja tekemään vuosistani tilinpäätöksen. Soittoni asiasisällön kehittymistä tutkin transkriptoimalla saksofonisooloni vuodelta 2010 ja 2013, analysoimalla näitä jazzanalyysin välinein ja vertailemalla niitä kriittisesti toisiinsa. Työni viimeisessä osiossa linkitän narratiivisen itsereflektio-osuuden ja sisältöanalyysin keskenään ja vastaan tutkimuskysymyksiini, kuinka saksofonisoittoni on kehittynyt opiskellessani Metropoliassa vuosina 2008-2013, millaiset harjoitteet sopivat minulle parhaiten, kuka olen musiikilliselta identiteetiltäni ja mihin suuntaan haluan soittoni tulevaisuudessa kehittyvän.
Tutkimukseni on ollut erittäin syväluotaava ja antoisa. Tutkiessani olen oppinut kokemastani ajanjaksosta paljon uutta ja itsetuntemukseni on lisääntynyt huimasti. Analysoin ensimmäistä kertaa näin pitkää periodia elämässäni ja erityisen kipeää teki oman soittoni kriittinen analysoiminen. Jälkeenpäin voin sanoa sen olleen kaikista opettavaisinta ja voin suositella sitä kaikille kollegoilleni lämpimästi. Olen ymmärtänyt opiskeluvuosinani kokeman merkityksen nykyisen musiikillisen identiteettini kannalta. Olen musiikilliselta identiteetiltäni vahvempi kuin ennen ja tiedostan kehitystäni parhaiten tukeneet harjoitteet.
Uskon, että opinnäytetyöni saattaa hyödyttää monia musiikillista identiteettiänsä etsiviä ja omaelämänkerrallisen muotonsa vuoksi se on suhteellisen helppo lukea.