HYVIEN SUHTEIDEN PUU : sijoitettujen 6–12-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen kehittäminen ryhmätoiminnan avulla
Balchyunene, Natalia; Lutsenko, Svetlana (2013)
Balchyunene, Natalia
Lutsenko, Svetlana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046228
Tiivistelmä
Balchyunene, Natalia & Lutsenko, Svetlana. Hyvien suhteiden puu. Sijoitettujen 6–12-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen kehittäminen ryhmätoiminnan avulla. Helsinki, kevät 2013, 74 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön aihe on sijoitettujen 6–12-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen kehittäminen ryhmätoiminnan avulla. Tavoitteena on tavoitteellisen toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla antaa lapsille mahdollisuus harjoitella sosiaalisia taitoja sekä saada heille kokemuksia, jotka vaikuttavat sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Lapsiryhmä tarjoaa rikkaan mahdollisuuden harjoitella olemista toisten kanssa yhteistoiminnan, leikin ja suhteiden kautta. Hyvässä ohjauksessa lasten yhteistoiminta sujuu ja lapset saavat hyviä mahdollisuuksia toimia keskenään, kerätä positiivisia kokemuksia keskinäisistä suhteista ja harjoitella sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyön tuloksena on produktio eli opas lastensuojelussa työskenteleville ohjaajille. Oppaan toiminnan tavoitteena on sosiaalisten taitojen harjoittelu, me-tunteen kehittäminen ja lasten itsetunnon vahvistaminen. Opas sisältää viisi tuokiota, jotka on tarkoitettu 6–12-vuotiaille lapsille. Kukin tuokio kestää noin 50–60 min. Toiminnan tavoitteena on hyvien suhteiden puun hoitaminen. Tuokiot etenevät aiheittain. Jokainen aihe edustaa ominaisuutta, jonka avulla puu vihertyy. Ominaisuudet ovat anteeksiantavaisuus, anteliaisuus, rehellisyys, hyväntahtoisuus ja yhteistyökyky. Jokaisen tuokion lopussa lapset saavat tehtäväksi hoitaa puuta harjoittelemalla tuokion aiheeseen liittyvää ominaisuutta myös tuokioiden välissä. Puun tarkoituksena on olla lapsille selkeänä visuaalisena tavoitteena ja lopputuloksena.
Toteutimme ryhmätoimintaamme Tammirinteen vastaanottokodin Vuorikummun osastolla. Ryhmän lapset olivat 6–12-vuotiaita. Opinnäytetyössämme teoria kytkeytyy käytäntöön. Toimintamme kehittämisen ja analysoinnin keinoina käytimme havaintoja sekä reflektiivistä analysointia. Jokaisen tuokion lopussa keräsimme lapsilta palautteet käytetyistä menetelmistä. Ryhmätoiminnan loppuvaiheessa teimme kyselyn ohjaajille. Ohjaajien palautteiden mukaan opas vastaa tavoitteita, on hyödyllinen ja tulee tarpeeseen.
Opas on valmis kokonaisuus, joka vastaa asetettuja tavoitteita ja sopii käyttöön 6–12-vuotiaiden lasten kanssa. Opasta voivat käyttää paitsi lastensuojelussa työskentelevät ohjaajat, myös yleensä lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ryhmätoiminnasta kiinnostuneet työntekijät. Opasta voi kehitellä edelleen lisäämällä ominaisuuksia ja niihin liittyvää toimintaa, kuten esimerkiksi ystävällisyys, luotettavuus, välittäminen tai vaihtamalla ominaisuuksia esim. kulloisellekin ikäryhmälle sopiviksi. Oppaaseen sisältyvää toimintaa voi yhdistää lastensuojelulaitoksen toimintaan esim. järjestämällä ryhmätoimintaa kerran viikossa ja vahvistamalla opittua viikon aikana.
Asiasanat: lastensuojelu, sosiaaliset taidot, sosiaalinen kehitys, itsetunto, yhteisöllisyys, ryhmätoiminta, ryhmänohjaus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön aihe on sijoitettujen 6–12-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen kehittäminen ryhmätoiminnan avulla. Tavoitteena on tavoitteellisen toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla antaa lapsille mahdollisuus harjoitella sosiaalisia taitoja sekä saada heille kokemuksia, jotka vaikuttavat sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Lapsiryhmä tarjoaa rikkaan mahdollisuuden harjoitella olemista toisten kanssa yhteistoiminnan, leikin ja suhteiden kautta. Hyvässä ohjauksessa lasten yhteistoiminta sujuu ja lapset saavat hyviä mahdollisuuksia toimia keskenään, kerätä positiivisia kokemuksia keskinäisistä suhteista ja harjoitella sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyön tuloksena on produktio eli opas lastensuojelussa työskenteleville ohjaajille. Oppaan toiminnan tavoitteena on sosiaalisten taitojen harjoittelu, me-tunteen kehittäminen ja lasten itsetunnon vahvistaminen. Opas sisältää viisi tuokiota, jotka on tarkoitettu 6–12-vuotiaille lapsille. Kukin tuokio kestää noin 50–60 min. Toiminnan tavoitteena on hyvien suhteiden puun hoitaminen. Tuokiot etenevät aiheittain. Jokainen aihe edustaa ominaisuutta, jonka avulla puu vihertyy. Ominaisuudet ovat anteeksiantavaisuus, anteliaisuus, rehellisyys, hyväntahtoisuus ja yhteistyökyky. Jokaisen tuokion lopussa lapset saavat tehtäväksi hoitaa puuta harjoittelemalla tuokion aiheeseen liittyvää ominaisuutta myös tuokioiden välissä. Puun tarkoituksena on olla lapsille selkeänä visuaalisena tavoitteena ja lopputuloksena.
Toteutimme ryhmätoimintaamme Tammirinteen vastaanottokodin Vuorikummun osastolla. Ryhmän lapset olivat 6–12-vuotiaita. Opinnäytetyössämme teoria kytkeytyy käytäntöön. Toimintamme kehittämisen ja analysoinnin keinoina käytimme havaintoja sekä reflektiivistä analysointia. Jokaisen tuokion lopussa keräsimme lapsilta palautteet käytetyistä menetelmistä. Ryhmätoiminnan loppuvaiheessa teimme kyselyn ohjaajille. Ohjaajien palautteiden mukaan opas vastaa tavoitteita, on hyödyllinen ja tulee tarpeeseen.
Opas on valmis kokonaisuus, joka vastaa asetettuja tavoitteita ja sopii käyttöön 6–12-vuotiaiden lasten kanssa. Opasta voivat käyttää paitsi lastensuojelussa työskentelevät ohjaajat, myös yleensä lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ryhmätoiminnasta kiinnostuneet työntekijät. Opasta voi kehitellä edelleen lisäämällä ominaisuuksia ja niihin liittyvää toimintaa, kuten esimerkiksi ystävällisyys, luotettavuus, välittäminen tai vaihtamalla ominaisuuksia esim. kulloisellekin ikäryhmälle sopiviksi. Oppaaseen sisältyvää toimintaa voi yhdistää lastensuojelulaitoksen toimintaan esim. järjestämällä ryhmätoimintaa kerran viikossa ja vahvistamalla opittua viikon aikana.
Asiasanat: lastensuojelu, sosiaaliset taidot, sosiaalinen kehitys, itsetunto, yhteisöllisyys, ryhmätoiminta, ryhmänohjaus