Johtaminen ammatillisen opettajan työn ja työyhteisön muutoksessa : tulevaisuus - muutos - toiminnan kehittäminen
Rautiainen, Pekka (2009)
Rautiainen, Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117660
Tiivistelmä
Ammatillisen opettajan työ ja työyhteisön toiminta ovat muutosten edessä. Muutokset näkyvät myös Rauman ammattiopistossa, josta olen valinnut opinnäytetyön kehittämiskohderyhmäksi matkailu-, ravitsemis- ja talousalan ammatilliset opettajat. Kehittämistyön tarkoituksena on löytää keinoja tukea ja johtaa ammatillisia opettajia sekä työyhteisöä työympäristön, työskentelymenetelmien ja työn muuttuessa tulevaisuuden muutosten ja haasteiden edessä.
Tutkimusmenetelmänä käytän tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa metodologiseksi lähestymistavaksi valitsin tulevaisuuden tutkimuksen. Opinnäytetyön teoreettinen tutkimustieto tukeutuu johtamisen teoriaan, jossa tarkastellaan johtajuutta uusien johtamisen suuntausten näkökulmasta. Toisena merkittävänä lähestymisnäkökulmana on muutos ja muutoksen merkitys työyhteisössä. Muutosta tarkastelen ilmiönä, niin yksilön, ryhmän kuin organisaation näkökulmasta.
Empiirisessä osuudessa toteutin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen kohderyhmälle. Kyselyn myötä kartoitin työyhteisön lähtötilanteen, niin työhön sitoutumisen ja työtyytyväisyyden, vuorovaikutuksen, vaikutusmahdollisuuksien, työilmapiirin, toiminnan suunnittelun ja kehittämisen kuin myös muutosten ennakoinnin osalta.
Tulevaisuuden opettajan työtä ja työyhteisön toimintaa ennakoidaan tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Ensimmäisenä perehdytään tulevaisuuden ennakointiin liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Lisäksi laadittiin kvalitatiivinen kyselytutkimus, jossa pyydettiin ammatillisen koulutuksen ja opetuksen asiantuntijoilta mielipiteitä, ajatuksia, arvioita sekä kommentteja tulevaisuuden oppilaitoksen, opettajatyöyhteisön ja ammatillisen opettajan työnäkymistä vuonna 2020.
Selkeimmin tuloksissa nousi esille osaamisen johtamisen merkitys sekä yksittäisen opettajan osaamisen ja oppimisen tukeminen. Asiantuntijaorganisaatiossa jaettu johtajuus mahdollistaa sitoutumisen ja uuden toimintakulttuurin rakentamisen. Työyhteisössä yhteisöllisyys, verkostoituminen, avoimuus ja valmius oppia uutta edesauttavat vastaanottamaan tulevaisuuden haasteet. Ammatillisen opettajan on kyettävä siirtymään yksin tekemisestä yhdessä tekemisen kulttuuriin.
Tutkimusmenetelmänä käytän tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jossa metodologiseksi lähestymistavaksi valitsin tulevaisuuden tutkimuksen. Opinnäytetyön teoreettinen tutkimustieto tukeutuu johtamisen teoriaan, jossa tarkastellaan johtajuutta uusien johtamisen suuntausten näkökulmasta. Toisena merkittävänä lähestymisnäkökulmana on muutos ja muutoksen merkitys työyhteisössä. Muutosta tarkastelen ilmiönä, niin yksilön, ryhmän kuin organisaation näkökulmasta.
Empiirisessä osuudessa toteutin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen kohderyhmälle. Kyselyn myötä kartoitin työyhteisön lähtötilanteen, niin työhön sitoutumisen ja työtyytyväisyyden, vuorovaikutuksen, vaikutusmahdollisuuksien, työilmapiirin, toiminnan suunnittelun ja kehittämisen kuin myös muutosten ennakoinnin osalta.
Tulevaisuuden opettajan työtä ja työyhteisön toimintaa ennakoidaan tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Ensimmäisenä perehdytään tulevaisuuden ennakointiin liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Lisäksi laadittiin kvalitatiivinen kyselytutkimus, jossa pyydettiin ammatillisen koulutuksen ja opetuksen asiantuntijoilta mielipiteitä, ajatuksia, arvioita sekä kommentteja tulevaisuuden oppilaitoksen, opettajatyöyhteisön ja ammatillisen opettajan työnäkymistä vuonna 2020.
Selkeimmin tuloksissa nousi esille osaamisen johtamisen merkitys sekä yksittäisen opettajan osaamisen ja oppimisen tukeminen. Asiantuntijaorganisaatiossa jaettu johtajuus mahdollistaa sitoutumisen ja uuden toimintakulttuurin rakentamisen. Työyhteisössä yhteisöllisyys, verkostoituminen, avoimuus ja valmius oppia uutta edesauttavat vastaanottamaan tulevaisuuden haasteet. Ammatillisen opettajan on kyettävä siirtymään yksin tekemisestä yhdessä tekemisen kulttuuriin.