ASIAKASLÄHTÖISEN BIKVA-MALLIN KOKEILU RIDASJÄRVEN PÄIHDEHOITOKESKUKSESSA
Pirinen, Kaisa (2013)
There are no files associated with this item.
Pirinen, Kaisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137981
Tiivistelmä
TIIVISTELMA
Pirinen, Kaisa. Asiakaslahtoisen BIKVA -mallin kokeilu Ridasjarven paihdehoitokeskuksessa. Helsinki. Kevät 2013, 81s., 3 liitetta.Diakonia - ammattikorkeakoulu, Diak Etela, Helsinki. Sosionomi ( YAMK) Päihteet ja syrjäytyminen.
Taman opinnaytetyon tavoitteena oli tutkia, lisaako BIKVA -mallin kaytto asiakkaiden osallisuutta Ridasjarven paihdehoitokeskuksessa ja kuinka asiakkaiden palaute
muokkaantuu BIKVA-mallin alhaalta ylospain kulkevassa prosessissa. Opinnaytetyon aineistona olivat asiakkaiden, tyontekijoiden ja johtotason ryhmakeskustelut seka kirjallisuus.
Opinnaytetyo on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmana on kaytetty Hanne Kathrine Krogstrupin kehittamaa BIKVA -mallia ja siihen kuuluvia ryhmakeskusteluja. Aineistoin olen analysoinut aineistolahtoisen sisallonanalyysin keinoin.
BIKVA -mallin viimeinen vaihe, tulosten ja johtopaatosten esittely poliittisille paattajille tapahtuu vasta opinnayte tyon valmistumisen jalkeen. Tutkimuksessa asiakkailta saatiin runsaasti aineistoa, joka oli konkreettista ja arkipaivaista. Asiakkaiden palaute jai kuitenkin toissijaiseksi BIKVA -prosessin lapiviennissa. Tyontekijoiden palaute vei silta tilaa.
Opinnaytetyon tuloksena asiakkaiden palautteeseen perustuva keskustelu ja asiakaslahtoisen tyon kehittaminen jatkuu Ridasjarven paihdehoitokeskuksessa taman tutkimuksen valmistumisen jalkeen. Tarkoituksenani on tutkimuksen tulosten ja johtopaatosten seka alkuperaisen asiakaspalautteen tunnetuksi tekeminen asiakkaille ja
henkilostolle erilaisissa tilaisuuksissa.Kehittamisprosessina asiakaslahtoisyyden omaksuminen tyotavaksi on jatkuva ja monimuotoinen tapahtuma, josta BIKVA-mallin kokeilu oli yksi vaihe.
Asiasanat: päihdekuntoutus, asiakaslähtöisyys, kvalitatiivinen tutkimus, BIKVA-malli.
Pirinen, Kaisa. Asiakaslahtoisen BIKVA -mallin kokeilu Ridasjarven paihdehoitokeskuksessa. Helsinki. Kevät 2013, 81s., 3 liitetta.Diakonia - ammattikorkeakoulu, Diak Etela, Helsinki. Sosionomi ( YAMK) Päihteet ja syrjäytyminen.
Taman opinnaytetyon tavoitteena oli tutkia, lisaako BIKVA -mallin kaytto asiakkaiden osallisuutta Ridasjarven paihdehoitokeskuksessa ja kuinka asiakkaiden palaute
muokkaantuu BIKVA-mallin alhaalta ylospain kulkevassa prosessissa. Opinnaytetyon aineistona olivat asiakkaiden, tyontekijoiden ja johtotason ryhmakeskustelut seka kirjallisuus.
Opinnaytetyo on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmana on kaytetty Hanne Kathrine Krogstrupin kehittamaa BIKVA -mallia ja siihen kuuluvia ryhmakeskusteluja. Aineistoin olen analysoinut aineistolahtoisen sisallonanalyysin keinoin.
BIKVA -mallin viimeinen vaihe, tulosten ja johtopaatosten esittely poliittisille paattajille tapahtuu vasta opinnayte tyon valmistumisen jalkeen. Tutkimuksessa asiakkailta saatiin runsaasti aineistoa, joka oli konkreettista ja arkipaivaista. Asiakkaiden palaute jai kuitenkin toissijaiseksi BIKVA -prosessin lapiviennissa. Tyontekijoiden palaute vei silta tilaa.
Opinnaytetyon tuloksena asiakkaiden palautteeseen perustuva keskustelu ja asiakaslahtoisen tyon kehittaminen jatkuu Ridasjarven paihdehoitokeskuksessa taman tutkimuksen valmistumisen jalkeen. Tarkoituksenani on tutkimuksen tulosten ja johtopaatosten seka alkuperaisen asiakaspalautteen tunnetuksi tekeminen asiakkaille ja
henkilostolle erilaisissa tilaisuuksissa.Kehittamisprosessina asiakaslahtoisyyden omaksuminen tyotavaksi on jatkuva ja monimuotoinen tapahtuma, josta BIKVA-mallin kokeilu oli yksi vaihe.
Asiasanat: päihdekuntoutus, asiakaslähtöisyys, kvalitatiivinen tutkimus, BIKVA-malli.