Lapsen vireystilan säätelyn opas
Kankkunen, Marianna (2013)
Kankkunen, Marianna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209698
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa ja käytännön keinoja lasten vanhemmille sekä päiväkodin henkilökunnalle lasten vireystilan säätelystä, jotta lapsen kuntoutus olisi kokonaisvaltaista ja jatkuisi vaihtuvasta ympäristöstä huolimatta. Opinnäytetyössä tehtävänä oli valmistaa opas lasten vanhemmille, päiväkodin henkilökunnalle, toimintaterapeuteille sekä kaikille niille, jotka toimivat niiden lasten kanssa, joilla on haasteita vireystilan säätelyssä. Opas antaa käytännön keinoja ja tietoa siitä, miten lapsen vireystilaa voidaan säädellä arjessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu vireystilan säätelyyn vaikuttavista asioista, Sensorisen integraation viitekehyksen sekä Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) soveltamisesta lapsen toimintaan. Teoriaosuus koostettiin Internetistä saaduista tietoista, kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Kirjallisuuden ja sensorisen integraation terapeutin avulla koostettiin pilottiopas, jonka esitestasi yksitoista kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Nämä henkilöt olivat neljä lasten toimintaterapeuttia, kaksi päiväkodin henkilökunnan jäsentä, neljä lapsen vanhempaa sekä yksi lasten liikuntaleikkikoulun ohjaaja. Pilotointi suoritettiin reilun viikon aikana, jonka jälkeen palautteet analysoitiin. Vastauksista koottiin taulukko, josta näkyivät jokaisen kysymyksen vastauksissa ilmenneet hyvät ja kehitettävät asiat sekä oppaaseen tehdyt muutokset. Valmis opas on saatavilla Suomen Toimintaterapeuttiliitto Ry:n Internet-sivustoilla.
Pilotoinnissa saadut palautteet osoittivat oppaan tarkoituksenmukaisuuden ja tarpeellisuuden sekä vahvistivat oppaan ajateltua käyttötarkoitusta. Vastauksista kävi ilmi oppaan sisällön selkeys jo esitestausvaiheessa, joten suuria muutoksia ei oppaaseen tarvinnut tehdä. Valmista opasta voivat hyödyntää useat eri tahot. Toimintaterapeutit voivat jakaa opasta terapiassa käyvien lasten vanhemmille. Päiväkotien ja koulujen henkilökunta pystyy hyödyntämään opasta lasten kanssa toimiessaan sekä jakamalla sitä lasten vanhemmille. Tämän tiedon jakamisen kautta lasten arjesta tulee mielekkäämpää.
Jatkossa olisi mielenkiintoista toteuttaa opas koulumaailmaan ja koululaisen arkeen sopivaksi. Tällaisessa oppaassa voitaisiin keskittyä myös käyttäytymisen ongelmiin ja erityislasten kohtaamiseen. Oppaasta olisi mielenkiintoista kehittää myös aikuisille tarkoitettu versio, jolloin sisältöä voisi muokata heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Aihetta voisi laajentaa tekemällä yhteistyötä neuvolan, koulujen sekä useampien päiväkotien kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu vireystilan säätelyyn vaikuttavista asioista, Sensorisen integraation viitekehyksen sekä Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) soveltamisesta lapsen toimintaan. Teoriaosuus koostettiin Internetistä saaduista tietoista, kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Kirjallisuuden ja sensorisen integraation terapeutin avulla koostettiin pilottiopas, jonka esitestasi yksitoista kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Nämä henkilöt olivat neljä lasten toimintaterapeuttia, kaksi päiväkodin henkilökunnan jäsentä, neljä lapsen vanhempaa sekä yksi lasten liikuntaleikkikoulun ohjaaja. Pilotointi suoritettiin reilun viikon aikana, jonka jälkeen palautteet analysoitiin. Vastauksista koottiin taulukko, josta näkyivät jokaisen kysymyksen vastauksissa ilmenneet hyvät ja kehitettävät asiat sekä oppaaseen tehdyt muutokset. Valmis opas on saatavilla Suomen Toimintaterapeuttiliitto Ry:n Internet-sivustoilla.
Pilotoinnissa saadut palautteet osoittivat oppaan tarkoituksenmukaisuuden ja tarpeellisuuden sekä vahvistivat oppaan ajateltua käyttötarkoitusta. Vastauksista kävi ilmi oppaan sisällön selkeys jo esitestausvaiheessa, joten suuria muutoksia ei oppaaseen tarvinnut tehdä. Valmista opasta voivat hyödyntää useat eri tahot. Toimintaterapeutit voivat jakaa opasta terapiassa käyvien lasten vanhemmille. Päiväkotien ja koulujen henkilökunta pystyy hyödyntämään opasta lasten kanssa toimiessaan sekä jakamalla sitä lasten vanhemmille. Tämän tiedon jakamisen kautta lasten arjesta tulee mielekkäämpää.
Jatkossa olisi mielenkiintoista toteuttaa opas koulumaailmaan ja koululaisen arkeen sopivaksi. Tällaisessa oppaassa voitaisiin keskittyä myös käyttäytymisen ongelmiin ja erityislasten kohtaamiseen. Oppaasta olisi mielenkiintoista kehittää myös aikuisille tarkoitettu versio, jolloin sisältöä voisi muokata heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Aihetta voisi laajentaa tekemällä yhteistyötä neuvolan, koulujen sekä useampien päiväkotien kanssa.