Kahdeksasluokkalaisten seksuaaliterveyden edistäminen
Mattinen, Meri; Huikari, Nina; Vainikka, Marianna (2013)
Mattinen, Meri
Huikari, Nina
Vainikka, Marianna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota nuorille luotettavaa ja ajankohtaista tietoa seksuaaliterveydestä. Tavoitteena oli järjestää seksuaaliterveysoppitunti Taavetin koulun kahdeksasluokkalaisille. Oppitunnin sisältö koostui seksuaalioikeuksista, sukupuolitaudeista, ehkäisymenetelmistä ja Suomen Punaisen Ristin kondomiajokortista. Kondomiajokortilla tarkoitetaan nuorten seksuaaliterveysvalistuksessa käytettävää toiminnallista menetelmää. Ajokortti muistuttaa jokaista nuorta kondomin käytön tärkeydestä, vastuullisesta seksikäyttäytymisestä ja turvaseksistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Oppitunnit pidettiin Taavetin koulun tiloissa neljälle 8. luokan ryhmälle. Materiaalin esittämisessä käytettiin hyväksi PowerPoint-esitystä, sekä asioita havainnollistettiin kuvin ja näyttämällä kondomin asettaminen turvallisesti apuvälineiden avulla. Tunnit suunniteltiin terveystiedonopettajan toiveiden pohjalta. Raportti koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosiossa paneuduttiin seksuaaliterveyden merkitykseen hoitotyössä. Tekijöiden asettamat tavoitteet saavutettiin ja tuntien toteutus onnistui hyvin.
Opinnäytetyöprosessin arviointi koostuu lähinnä tekijöiden omista näkemyksistä koko prosessin onnistumisen suhteen. Oppilailta saatiin kirjallinen palaute, mutta sitä ei juurikaan analysoitu, koska palautteet olivat lyhyitä ja pääasiallisesti positiivisia. Suurin osa oppilaista vastasi palautekyselyyn, mutta osa jätti tyhjän kyselylomakkeen, ja joukossa oli myös muutama asiaton palaute.
Tekijät painottavat tällaisten oppituntien ja tapahtumien merkitystä sekä hyödyllisyyttä nuorten oppimisen kannalta. Tekijöiden saaman palautteen mukaan nuoret itsekin kokevat tiedonsaannin ja ohjaamisen tärkeiksi. Seksuaalisuudesta pitää keskustella nuorten kanssa ja kertoa heille oikeaa ja asianmukaista tietoa.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tulevaisuudessakin järjestää nuorille seksuaaliterveyden edistämiseen liittyviä toiminnallisia päiviä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Oppitunnit pidettiin Taavetin koulun tiloissa neljälle 8. luokan ryhmälle. Materiaalin esittämisessä käytettiin hyväksi PowerPoint-esitystä, sekä asioita havainnollistettiin kuvin ja näyttämällä kondomin asettaminen turvallisesti apuvälineiden avulla. Tunnit suunniteltiin terveystiedonopettajan toiveiden pohjalta. Raportti koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosiossa paneuduttiin seksuaaliterveyden merkitykseen hoitotyössä. Tekijöiden asettamat tavoitteet saavutettiin ja tuntien toteutus onnistui hyvin.
Opinnäytetyöprosessin arviointi koostuu lähinnä tekijöiden omista näkemyksistä koko prosessin onnistumisen suhteen. Oppilailta saatiin kirjallinen palaute, mutta sitä ei juurikaan analysoitu, koska palautteet olivat lyhyitä ja pääasiallisesti positiivisia. Suurin osa oppilaista vastasi palautekyselyyn, mutta osa jätti tyhjän kyselylomakkeen, ja joukossa oli myös muutama asiaton palaute.
Tekijät painottavat tällaisten oppituntien ja tapahtumien merkitystä sekä hyödyllisyyttä nuorten oppimisen kannalta. Tekijöiden saaman palautteen mukaan nuoret itsekin kokevat tiedonsaannin ja ohjaamisen tärkeiksi. Seksuaalisuudesta pitää keskustella nuorten kanssa ja kertoa heille oikeaa ja asianmukaista tietoa.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tulevaisuudessakin järjestää nuorille seksuaaliterveyden edistämiseen liittyviä toiminnallisia päiviä.