Creative teaching methods in education : YKON´s World Idea Game pilot-project for upper secondary schools
Lindsten, Sari-Anne (2013)
Lindsten, Sari-Anne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199475
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Maailman Ideapelin soveltuvuutta lukioympäristössä ja opetuksessa, sekä itse pelin rakennetta ja sisältöä osallistujien näkökulmasta. Maailman Ideapeli on vuorovaikutteinen työpaja, joka perustuu ajatukseen yhteiskunnan ongelmien pohdinnasta ja ratkaisemisesta. Pelin aikana osallistujien ideoita kehitellään ryhmissä, joiden pohjalta luodaan uusia toimintamalleja käytännön tasolle. Laajemmassa mittakaavassa työn tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoisten oppimismenetelmien kysyntää ja soveltuvuutta lukion opetussuunnitelmaan.
Maailman Ideapelin soveltuvuutta lukioympäristöön tarkasteltiin vallitsevien opetussuunnitelmien, pedagogisten suuntausten ja luovien opiskeluympäristöjen näkökulmasta. Maailman Ideapelin sisältöä ja rakennetta tutkittiin kvantitatiivisen kyselyn avulla, jonka pohjalta voidaan jatkokehittää peliä soveltuvammaksi lukioympäristöön. Tulosten perusteella voidaan myös kehittää jatkossa pelin sisältöä ja rakennetta.
Palaute kerättiin Työväen Akatemialla 14.2.2013 järjestetyn Maailman Ideapeli –pilotin jälkeen. Tulosten perusteella ei voitu tehdä yleisiä koko alaa koskettavia päätelmiä, koska tutkimusotos ei täyttänyt kvantitatiivisen tutkimuksen määrällisiä vaatimuksia. Kohderyhmä oli lähellä lukioikäisten luokkaryhmää. Tällöin tutkimusta voidaan pitää ennakkopilottina, joka edesauttaa tilaajaa kehittämään peliä varsinaisten pilottien järjestämiseksi.
Opinnäytetyön tilaaja toimii taiteilijajärjestö YKON ry, joka on motivoitunut tutkimaan vaihtoehtoisia kulttuureja, moderneja utopioita ja yhteiskunnan rakenteita. Erityisenä mielenkiinnon kohteena on yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja osallistavat toimintamallit.
Tutkimuskyselyn tuloksena syntyi kehitysehdotuksia pelin parantamiseksi ja oppimisen teorian tarkastelun avulla pystyttiin määritellä pelin opetukselliset tavoitteet.
Maailman Ideapelin soveltuvuutta lukioympäristöön tarkasteltiin vallitsevien opetussuunnitelmien, pedagogisten suuntausten ja luovien opiskeluympäristöjen näkökulmasta. Maailman Ideapelin sisältöä ja rakennetta tutkittiin kvantitatiivisen kyselyn avulla, jonka pohjalta voidaan jatkokehittää peliä soveltuvammaksi lukioympäristöön. Tulosten perusteella voidaan myös kehittää jatkossa pelin sisältöä ja rakennetta.
Palaute kerättiin Työväen Akatemialla 14.2.2013 järjestetyn Maailman Ideapeli –pilotin jälkeen. Tulosten perusteella ei voitu tehdä yleisiä koko alaa koskettavia päätelmiä, koska tutkimusotos ei täyttänyt kvantitatiivisen tutkimuksen määrällisiä vaatimuksia. Kohderyhmä oli lähellä lukioikäisten luokkaryhmää. Tällöin tutkimusta voidaan pitää ennakkopilottina, joka edesauttaa tilaajaa kehittämään peliä varsinaisten pilottien järjestämiseksi.
Opinnäytetyön tilaaja toimii taiteilijajärjestö YKON ry, joka on motivoitunut tutkimaan vaihtoehtoisia kulttuureja, moderneja utopioita ja yhteiskunnan rakenteita. Erityisenä mielenkiinnon kohteena on yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja osallistavat toimintamallit.
Tutkimuskyselyn tuloksena syntyi kehitysehdotuksia pelin parantamiseksi ja oppimisen teorian tarkastelun avulla pystyttiin määritellä pelin opetukselliset tavoitteet.