Reflekterande gemenskap som en del av vuxenutbildningen inom social- och hälsovård
Gröndahl, Susanna (2013)
Gröndahl, Susanna
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219818
Tiivistelmä
Kehitystyö kuvaa muutosprosessia omassa toimintayksikössäni, Axxellin sosiaali- ja terveysalan aikuiskoulutuksessa Karjaalla. Muutosprosessin aikana uudet toimintatavat on otettu käyttöön. Nämä toimintatavat tukevat tutkimusten mukaan aikuisopiskelijoita lisääntyvään reflektointiin.
Päätavoitteena kehitystyössä on vastata kysymykseen mikäli uudet toimintatavat ovat tukeneet aikuisopiskelijoita reflektointiin. Muutosjohtajuuden haasteet ovat olleet tarkkailussa muutosprosessin aikana.
Muutosprosessi toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa opettajat ja aikuisopiskelijat olivat aktiivisia osanottajia. Aineistokeräysmenetelmänä käytettiin viiden aikuisopiskelijan ei-strukturoidut syvähaastattelut.
Tulos osoittaa, että työskentelytapa reflektoivassa yhteisössä on johtanut opiskelijoiden lisääntyvään reflektointiin, parempaan kykyyn ilmaista ajatuksiaan ja näkemyksiään. Opiskelijoiden taito hahmottaa toisten henkilöiden näkemys sekä kyky huomioida omat rajoitteensa työelämässä ovat lisääntyneet.
Päätavoitteena kehitystyössä on vastata kysymykseen mikäli uudet toimintatavat ovat tukeneet aikuisopiskelijoita reflektointiin. Muutosjohtajuuden haasteet ovat olleet tarkkailussa muutosprosessin aikana.
Muutosprosessi toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa opettajat ja aikuisopiskelijat olivat aktiivisia osanottajia. Aineistokeräysmenetelmänä käytettiin viiden aikuisopiskelijan ei-strukturoidut syvähaastattelut.
Tulos osoittaa, että työskentelytapa reflektoivassa yhteisössä on johtanut opiskelijoiden lisääntyvään reflektointiin, parempaan kykyyn ilmaista ajatuksiaan ja näkemyksiään. Opiskelijoiden taito hahmottaa toisten henkilöiden näkemys sekä kyky huomioida omat rajoitteensa työelämässä ovat lisääntyneet.