Yleisön osallistuminen teokseen uuden taiteen kentällä : Making Time, Blue Wedding to Lake Kallavesi & Kris Grey, ANTI - Contemporary Art Festival
Elijoki, Asta (2013)
Elijoki, Asta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189394
Tiivistelmä
ANTI - Contemporary Art Festival on Kuopiossa syksyisin kansainvälinen nykytaidefestivaali. Paikka- ja aikasidonnaiseen performanssi ja live art -taiteeseen keskittynyt festivaali tarjoilee ääni-, kuva- sekä teks-tiin perustuvia teoksia. ANTI - Contemporary Art Festival järjestettiin vuonna 2012 11. kerran teemalla luonto, keho ja seksuaalisuus.
Opinnäytetyöni käsittelee osallistavaa performanssitaidetta ja siihen osallistujia. Työni tarkastelee yhdeksää vuonna 2012 ANTI - Contemporary Art Festivaalille osallistunutta ja heidän kokemuksiaan performanssi ja live artista -taiteesta. Tiedustelin osallistujien tuntemuksista teoksen aikana, välittömästi sen jälkeen ja kuuden kuukauden kuluttua.
Työn ensimmäisessä osiossa avataan muutamia alaan ja tutkimukseen liittyvä käsite. Esimerkiksi termi performanssi, käsitetään eri kirjallisuuksissa eri tavalla ja tahdoin kirjoittaa auki, mitä termi tämän työn yhteydessä tarkoittaa. Avaan myös IULM Milanon yliopiston kulttuuritalouden professorin Pier Luigi Saccon luomaa käsitettä Kulttuuri 3.0. Käytän kyseistä teoriaa hyväkseni, kun vertailen ANTI - Contem-porary Art Festivalilla nähtyjen performanssien luomia vaikutuksia niiden osallistujissa.
Opinnäytetyöni käsittelee osallistavaa performanssitaidetta ja siihen osallistujia. Työni tarkastelee yhdeksää vuonna 2012 ANTI - Contemporary Art Festivaalille osallistunutta ja heidän kokemuksiaan performanssi ja live artista -taiteesta. Tiedustelin osallistujien tuntemuksista teoksen aikana, välittömästi sen jälkeen ja kuuden kuukauden kuluttua.
Työn ensimmäisessä osiossa avataan muutamia alaan ja tutkimukseen liittyvä käsite. Esimerkiksi termi performanssi, käsitetään eri kirjallisuuksissa eri tavalla ja tahdoin kirjoittaa auki, mitä termi tämän työn yhteydessä tarkoittaa. Avaan myös IULM Milanon yliopiston kulttuuritalouden professorin Pier Luigi Saccon luomaa käsitettä Kulttuuri 3.0. Käytän kyseistä teoriaa hyväkseni, kun vertailen ANTI - Contem-porary Art Festivalilla nähtyjen performanssien luomia vaikutuksia niiden osallistujissa.