VERKON HYÖDYNTÄMINEN KANSAINVÄLISESSÄ INNOVAATIOYHTEISTYÖSSÄ : Case Creative Steps
Saukkoriipi, Sanna (2013)
Saukkoriipi, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209719
Tiivistelmä
Työssäni tarkastelen tietoverkon ja verkossa olevien välineiden sekä palveluiden hyödyntämismahdollisuuksia oppimisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Verkosta on tullut pysyvä osa oppilaitosten toimintaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien ja kykyjen mukaan.
Verkkotyöskentelyn sujuvuuden kannalta on tärkeää helppo ja esteetön pääsy käytettäviin ympäristöihin. Verkkoyhteistyö ja sosiaalinen vuorovaikutus ovat keskeisessä osassa työskentelyä, jotta saavutetaan yhteiset tavoitteet. Toiminta voi olla suljetuissa ympäristöissä tai avoimessa verkossa. Työskentelyssä voidaan hyödyntää myös pilvipalveluita ja sosiaalista mediaa.
Yhdessä tekeminen on hyvin yleistä niin koulu- kuin yritysmaailmassa ja yhteistoiminnallisuudella pyritään mahdollisimman hyviin tuloksiin. Opetuksen saralla on siirrytty yhä enenevässä määrin massaluennoista pienryhmätoimintaan, jotta oppimistavoitteet saavutettaisiin paremmin. Kaikkien ryhmän jäsenten osaaminen on tarpeen lopputuloksen kannalta.
Työni keskeinen painopiste on Creative Steps -innovaatiotyöpajassa, joka toteutettiin vuoden alussa. Toiminta käynnistyi lähitapaamisilla, mutta itse työpaja toteutettiin lähes kokonaan verkossa. Opiskelijat jaettiin neljään pienryhmään ja jokainen ryhmä rakensi ideoinnin lopputuloksista esityksen toimeksiantajan asettamaan tehtävään.
Työhöni sain arvokasta aineistoa opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista ja palautteista sekä pidetyistä esityksistä. Opiskelijoiden työskentelyprosessit toteutettiin suljetuissa Facebook-ryhmissä ja nämä prosessit raportoitiin oppimispäiväkirjoihin. Palautteista kävi selkeästi ilmi, että työpajatoiminta oli innostavaa ja mielekästä, vaikka se koettiin erittäin raskaaksi kiireisen aikataulun ja etäyhteyksien vuoksi.
Verkkotyöskentelyn sujuvuuden kannalta on tärkeää helppo ja esteetön pääsy käytettäviin ympäristöihin. Verkkoyhteistyö ja sosiaalinen vuorovaikutus ovat keskeisessä osassa työskentelyä, jotta saavutetaan yhteiset tavoitteet. Toiminta voi olla suljetuissa ympäristöissä tai avoimessa verkossa. Työskentelyssä voidaan hyödyntää myös pilvipalveluita ja sosiaalista mediaa.
Yhdessä tekeminen on hyvin yleistä niin koulu- kuin yritysmaailmassa ja yhteistoiminnallisuudella pyritään mahdollisimman hyviin tuloksiin. Opetuksen saralla on siirrytty yhä enenevässä määrin massaluennoista pienryhmätoimintaan, jotta oppimistavoitteet saavutettaisiin paremmin. Kaikkien ryhmän jäsenten osaaminen on tarpeen lopputuloksen kannalta.
Työni keskeinen painopiste on Creative Steps -innovaatiotyöpajassa, joka toteutettiin vuoden alussa. Toiminta käynnistyi lähitapaamisilla, mutta itse työpaja toteutettiin lähes kokonaan verkossa. Opiskelijat jaettiin neljään pienryhmään ja jokainen ryhmä rakensi ideoinnin lopputuloksista esityksen toimeksiantajan asettamaan tehtävään.
Työhöni sain arvokasta aineistoa opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista ja palautteista sekä pidetyistä esityksistä. Opiskelijoiden työskentelyprosessit toteutettiin suljetuissa Facebook-ryhmissä ja nämä prosessit raportoitiin oppimispäiväkirjoihin. Palautteista kävi selkeästi ilmi, että työpajatoiminta oli innostavaa ja mielekästä, vaikka se koettiin erittäin raskaaksi kiireisen aikataulun ja etäyhteyksien vuoksi.