INEX PARTNERS OY:N ETELÄ-SUOMEN KULJETUSTEN JAKELUN ASIAKASLÄHTÖINEN KEHITTÄMINEN
Pekonen, Henri (2013)
Pekonen, Henri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158787
Tiivistelmä
Tämä on opinnäytetyön julkinen versio, jossa tutkimustulosten luottamuksellisuuden vuoksi saatuja tuloksia ei esitetä kuin hyvin yleisellä tasolla ilman tarkempia lukuja.
Opinnäytetyö tehtiin Inex Partners Oy:n Etelä-Suomen Kuljetuksille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tutkimuksen kautta tietoon Etelä-Suomen kuljetusten vastuualueen myymälöiden henkilökunnan mielipiteet ja tyytyväisyys jakelukuljetusten toimivuuteen. Lisäksi haluttiin saada myymälöiltä tietoon ns. hiljaista tietoa, mitä he eivät koe aina tarpeelliseksi välittää eteenpäin, mutta josta voisi olla apua jakeluprosessin kehittämisessä.
Työn teoreettiseksi viitekehykseksi otettiin asiakaslähtöinen toimitusketju ja millä tavalla asiakaslähtöisyyttä voitaisiin toiminnassa lisätä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Digium Enterprise -ohjelmalla. Kyselytutkimuksessa vastaajilta kysyttiin kysymyksiä kolmesta osa-alueesta: toimituksista, paluulogistiikasta ja reklamaatiosta sekä tuotteista. Osa-alueet sisälsivät yhteensä 19 monivalintakysymystä sekä vastaajan antamista vastauksista riippuen 1-6 avointa kysymystä.
Tutkimustuloksena saatujen vastausten perusteella analysoitiin asiakkaiden tyytyväisyys, toiminnan nykytila ja nykyisten toimintamallien toimivuus. Analyysin ja vastausten pohjalta pohdittiin mahdollisia ratkaisuja ja kehittämiskeinoja, joilla jakelutoimintaa voitaisiin kehittää sujuvammaksi asiakkaiden näkökulmasta.
Tulosten perusteella asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä toimituksiin. Suurimmat ongelmat myymälöiden näkökulmasta koskevat toimitusvarmuutta ns. poikkeusviikkoina sekä toimitettujen tuotteiden laatua. Pienempiä esiin nousseita ongelmakohtia oli mm. kuljettajien ohjeistaminen kuljetusapuvälineiden yhdistelyyn, kuljettajien suuri vaihtuvuus sekä tuotteiden kuljetusapuvälineisiin kerääminen väärään järjestykseen.
Opinnäytetyö tehtiin Inex Partners Oy:n Etelä-Suomen Kuljetuksille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tutkimuksen kautta tietoon Etelä-Suomen kuljetusten vastuualueen myymälöiden henkilökunnan mielipiteet ja tyytyväisyys jakelukuljetusten toimivuuteen. Lisäksi haluttiin saada myymälöiltä tietoon ns. hiljaista tietoa, mitä he eivät koe aina tarpeelliseksi välittää eteenpäin, mutta josta voisi olla apua jakeluprosessin kehittämisessä.
Työn teoreettiseksi viitekehykseksi otettiin asiakaslähtöinen toimitusketju ja millä tavalla asiakaslähtöisyyttä voitaisiin toiminnassa lisätä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Digium Enterprise -ohjelmalla. Kyselytutkimuksessa vastaajilta kysyttiin kysymyksiä kolmesta osa-alueesta: toimituksista, paluulogistiikasta ja reklamaatiosta sekä tuotteista. Osa-alueet sisälsivät yhteensä 19 monivalintakysymystä sekä vastaajan antamista vastauksista riippuen 1-6 avointa kysymystä.
Tutkimustuloksena saatujen vastausten perusteella analysoitiin asiakkaiden tyytyväisyys, toiminnan nykytila ja nykyisten toimintamallien toimivuus. Analyysin ja vastausten pohjalta pohdittiin mahdollisia ratkaisuja ja kehittämiskeinoja, joilla jakelutoimintaa voitaisiin kehittää sujuvammaksi asiakkaiden näkökulmasta.
Tulosten perusteella asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä toimituksiin. Suurimmat ongelmat myymälöiden näkökulmasta koskevat toimitusvarmuutta ns. poikkeusviikkoina sekä toimitettujen tuotteiden laatua. Pienempiä esiin nousseita ongelmakohtia oli mm. kuljettajien ohjeistaminen kuljetusapuvälineiden yhdistelyyn, kuljettajien suuri vaihtuvuus sekä tuotteiden kuljetusapuvälineisiin kerääminen väärään järjestykseen.