Enemmän esillä, enemmän käytössä : Sellon kirjaston aikuistenosaston aineiston esillepanon ja aineistonäyttelyiden merkitys ja huomioiminen asiakkaiden ja henkilökunnan näkökulmasta
Grönholm, Marju; Vaararinne, Karoliina (2013)
Grönholm, Marju
Vaararinne, Karoliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209601
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Espoon kaupunginkirjaston Sellon kirjaston aikuistenosaston aineiston esillepanon ja aineistonäyttelyiden merkitystä asiakkaille. Tarkoituksena oli myös selvittää henkilökunnan näkemyksiä, motivaatiota sekä osaamista koskien aineistonäyttelyiden ja aineiston esillepanon suunnittelua ja toteutusta. Aihe saatiin Sellon kirjastolta, koska heidän toiveenaan on löytää uusia tapoja tuoda kokoelmaa paremmin asiakkaiden tietoisuuteen.
Aineisto kerättiin tekemällä asiakkaille teemahaastatteluja ja henkilökunnalle sähköinen kysely. Teemahaastatteluun osallistui kahdeksan asiakasta, joista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Kyselyyn vastasi Sellon kirjaston aikuistenosaston 16 työntekijästä seitsemän, joten kyselyn tulokset ovat vain viitettä antavia.
Haastattelujen ja kyselyn tuloksien perusteella Sellon kirjastoa pidetään viihtyisänä ja helppokäyttöisenä. Aineistonäyttelyt eivät ole kiinnittäneet paljoakaan asiakkaiden huomiota ja esillepanossa asiakkaat toivoivat kirjaston ottavan mallia enemmän kirjakaupoista. Henkilökunta koki markkinoinnin tärkeäksi osa-alueeksi kehit-tämisessä, mutta taitoa ja koulutusta kaivataan lisää.
Aineisto kerättiin tekemällä asiakkaille teemahaastatteluja ja henkilökunnalle sähköinen kysely. Teemahaastatteluun osallistui kahdeksan asiakasta, joista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Kyselyyn vastasi Sellon kirjaston aikuistenosaston 16 työntekijästä seitsemän, joten kyselyn tulokset ovat vain viitettä antavia.
Haastattelujen ja kyselyn tuloksien perusteella Sellon kirjastoa pidetään viihtyisänä ja helppokäyttöisenä. Aineistonäyttelyt eivät ole kiinnittäneet paljoakaan asiakkaiden huomiota ja esillepanossa asiakkaat toivoivat kirjaston ottavan mallia enemmän kirjakaupoista. Henkilökunta koki markkinoinnin tärkeäksi osa-alueeksi kehit-tämisessä, mutta taitoa ja koulutusta kaivataan lisää.