Vaasan uimahallin asiakastyytyväisyys
Laaksoharju, Marko (2013)
Laaksoharju, Marko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199439
Tiivistelmä
Nykyään ihmiset vaativat entistä parempaa palveluntarjontaa ja palvelua, jotta he olisivat tyytyväisiä saamaansa palvelukokonaisuuteen. Tutkimuksen avulla halutaankin selvittää pystyykö Vaasan uimahalli vastaamaan asiakkaiden muuttuviin odotuksiin palveluntarjonnan ja palvelun laadun suhteen. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa, jonka avulla Vaasan uimahalli voisi parantaa palveluidensa tasoa entistä paremmiksi. Tutkimuksen teoriaosassa keskitytään asiakastyytyväisyystutkimusta tukeviin markkinoinnin teorioihin, joita ovat palvelun laatu, markkinoinnin kilpailukeinot, asiakastyytyväisyys sekä suhdemarkkinointi. Tutkimuksen empiirinen osa sisältää markkinointitutkimuksen teoriaa ja tutkimuksen tulokset sekä yhteenvedon tuloksista. Tutkimus on toteutettu syyskuussa 2012 kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen sähköistä ja paperilomaketta. Sähköinen lomake toteutettiin ZEF arviointikoneen® avulla. Kysely oli avoin kaikille uimahallin nykyisille kuin entisillekin asiakkaille. Tutkimukseen vastasi yhteensä 392 uimahallin asiakasta. Tutkimuksesta käy ilmi, että Vaasan uimahallin asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä uimahallin tarjoamiin palveluihin sekä palvelun laatuun. Tutkimuksesta selvisi, että uimahallin tärkeimmät palvelut ovat uinnin mahdollistaminen, vesijumppa, vesijuoksu sekä kuntosali. Asiakkaiden tyytyväisyyttä voidaan kuitenkin parantaa entisestään monin eri keinoin: muuttamalla uimahallin aukioloaikoja, alentamalla hintatasoa, suurentamalla kuntosalin tiloja sekä lisäämällä valvontaa pesu- ja allastiloissa.