Autonominen videokuvan siirtoon soveltuva tietoverkkoratkaisu viranomaisajoneuvoihin
Husso, Jouni (2013)
Husso, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158540
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda tutkielma, jossa huomioidaan olosuhteita ja tilanteita, joita voi tulla eteen videokuvan siirrossa kenttäolosuhteissa. Kenttäolosuhteissa toimittaessa on yhteyksien toimivuusvarmuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Toimivista tietoliikenneyhteyksistä saattaa olla kiinni ihmishenkien tai materiaalien pelastuminen.
Insinöörityössä tutkittiin eri kuvansiirtotapoja viranomaisajoneuvojen välillä. Työssä tutkittiin neljää erilaista tiedonsiirtotapaa, kahta kaapelitoteutusta ja kahta langatonta versiota. Tutkimus oli luonteeltaan teoreettinen, lukuun ottamatta WLAN mittauksia. Työssä pohditaan pääsääntöisesti erinäisiä ratkaisuja ja toteutustapoja.
Langattoman lähiverkon (WLAN) toimivuus kenttäolosuhteissa on sidoksissa moneen käyttäjästä riippumattomaan asiaan kuten säähän, rakenteisiin ja maaston muotoihin. Tästä syystä langatonta lähiverkkoa ei voida pitää ensisijaisena tiedonsiirtomuotona. Tätä asiaa tukivat myös suoritetut mittaukset.
WLAN:ia voidaan kuitenkin käyttää muodostettaessa verkko ajoneuvon lähietäisyydelle esimerkiksi kameraa tai tietokonetta varten. Työssä tutkittiin kotimaisen Ajeco Oy:n 4Com -monikanavareitittimen ominaisuuksia ja todettiin sen soveltuvan hyvin viranomaisajoneuvon kuvansiirron runkolaitteeksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaapeliyhteydet ovat tiedonsiirto-ominaisuuksiltaan varmempia kuin langattomat vaihtoehdot. Kaapeliyhteyksien käyttökuntoon saattaminen on kuitenkin hitaampaa. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa olisi huomioitava pidemmän matkan langattomien tiedonsiirtotapojen, kuten esimerkiksi WIMAXin, käyttömahdollisuuksia.
Insinöörityössä tutkittiin eri kuvansiirtotapoja viranomaisajoneuvojen välillä. Työssä tutkittiin neljää erilaista tiedonsiirtotapaa, kahta kaapelitoteutusta ja kahta langatonta versiota. Tutkimus oli luonteeltaan teoreettinen, lukuun ottamatta WLAN mittauksia. Työssä pohditaan pääsääntöisesti erinäisiä ratkaisuja ja toteutustapoja.
Langattoman lähiverkon (WLAN) toimivuus kenttäolosuhteissa on sidoksissa moneen käyttäjästä riippumattomaan asiaan kuten säähän, rakenteisiin ja maaston muotoihin. Tästä syystä langatonta lähiverkkoa ei voida pitää ensisijaisena tiedonsiirtomuotona. Tätä asiaa tukivat myös suoritetut mittaukset.
WLAN:ia voidaan kuitenkin käyttää muodostettaessa verkko ajoneuvon lähietäisyydelle esimerkiksi kameraa tai tietokonetta varten. Työssä tutkittiin kotimaisen Ajeco Oy:n 4Com -monikanavareitittimen ominaisuuksia ja todettiin sen soveltuvan hyvin viranomaisajoneuvon kuvansiirron runkolaitteeksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaapeliyhteydet ovat tiedonsiirto-ominaisuuksiltaan varmempia kuin langattomat vaihtoehdot. Kaapeliyhteyksien käyttökuntoon saattaminen on kuitenkin hitaampaa. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa olisi huomioitava pidemmän matkan langattomien tiedonsiirtotapojen, kuten esimerkiksi WIMAXin, käyttömahdollisuuksia.