Brändikokemus vaateliikkeessä : Case: JC Jeans Company
Remes, Katja (2013)
Remes, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127907
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee brändikokemusta ja sen ilmentymistä vaateliikkeessä. Tutkimuskohteeksi valittiin hyvin asiakaslähtöinen vaatetusalan yritys JC Jeans Company, jossa on meneillään brändiuudistus. Työn tavoite oli tutkia, miten case-yrityksen kohderyhmä kokee brändin ja välittyykö brändilupaus asiakkaille. Tarkoituksena työssä oli tuoda case-yritykselle näkökulmia laajemmalta kuluttajaryhmältä ja myös harvemmin myymälöissä asioivien mielikuvia ilmi. Näin tutkimuksessa saatiin esiin aitoja ja reaaliaikaisia mielipiteitä. Tutkimustuloksia voi käyttää hyödyksi brändiä tai markkinointia kehittäessä.
Työn teoreettisessa osuudessa avataan käsitettä brändikokemus tarkemmin. Brändikokemus on tehokas markkinointiajattelutapa, joka on toistaiseksi jokseenkin tuntematon Suomessa. Brändikokemukseen liittyvää termistöä on selvennetty tukemaan teoriaosuutta. Brändin tarkoitusta vaatetusalalla ja sen suhdetta asiakkaaseen on kuvattu. Teoriaosuudessa korostuu asiakaslähtöisyys brändiajattelussa ja se liittää työn case-yritykseen. Brändikokemuksen käsitellyt osa-alueet ilmenevät työn tutkimusosiosta.
Empiirinen osuus sisältää tutkimuksen, joka toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Määrällinen tutkimus mahdollisti tiedonkeruun laajalta kohderyhmältä survey-tutkimuksen avulla. Tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa kohderyhmän mielikuvista koskien yleisesti vaateliikkeissä asiointia ja verraten näitä tuloksia case-yrityksen liikkeissä asiointiin. Tutkimustuloksia analysoitiin ja niiden avulla muodostui selkeitä vastauksia. Tutkimus toteutettiin tarkoituksella muille kuin kanta-asiakkaille, jotta saatiin erilaisia mielikuvia ja sitä kautta kehitysideoita esiin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että mielikuvat olivat yleisesti positiivisia ja osittain brändikokemus täyttyi keskimääräistä paremmin case-yrityksen liikkeissä. Työn tavoite saavutettiin ja kehitysehdotuksia yrityksen brändiuudistuksen tueksi luotiin. Tutkimustuloksista on mahdollista saada ideoita brändikehitykseen ja markkinointiin. Myös erilaisia jatkotutkimuksia on mahdollista tehdä tämän työn tuloksia hyödyntäen. Tämän tutkimuksen pohjalta saa hyvän kokonaiskuvan case-yrityksen brändikokemuksesta.
Työn teoreettisessa osuudessa avataan käsitettä brändikokemus tarkemmin. Brändikokemus on tehokas markkinointiajattelutapa, joka on toistaiseksi jokseenkin tuntematon Suomessa. Brändikokemukseen liittyvää termistöä on selvennetty tukemaan teoriaosuutta. Brändin tarkoitusta vaatetusalalla ja sen suhdetta asiakkaaseen on kuvattu. Teoriaosuudessa korostuu asiakaslähtöisyys brändiajattelussa ja se liittää työn case-yritykseen. Brändikokemuksen käsitellyt osa-alueet ilmenevät työn tutkimusosiosta.
Empiirinen osuus sisältää tutkimuksen, joka toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Määrällinen tutkimus mahdollisti tiedonkeruun laajalta kohderyhmältä survey-tutkimuksen avulla. Tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa kohderyhmän mielikuvista koskien yleisesti vaateliikkeissä asiointia ja verraten näitä tuloksia case-yrityksen liikkeissä asiointiin. Tutkimustuloksia analysoitiin ja niiden avulla muodostui selkeitä vastauksia. Tutkimus toteutettiin tarkoituksella muille kuin kanta-asiakkaille, jotta saatiin erilaisia mielikuvia ja sitä kautta kehitysideoita esiin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että mielikuvat olivat yleisesti positiivisia ja osittain brändikokemus täyttyi keskimääräistä paremmin case-yrityksen liikkeissä. Työn tavoite saavutettiin ja kehitysehdotuksia yrityksen brändiuudistuksen tueksi luotiin. Tutkimustuloksista on mahdollista saada ideoita brändikehitykseen ja markkinointiin. Myös erilaisia jatkotutkimuksia on mahdollista tehdä tämän työn tuloksia hyödyntäen. Tämän tutkimuksen pohjalta saa hyvän kokonaiskuvan case-yrityksen brändikokemuksesta.