Ammatillinen työvoimakoulutus ja työmarkkinoille sijoittuminen
Hannula, Anna-Kaija (2009)
Hannula, Anna-Kaija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266190
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda Vantaan työ- ja elinkeinotoimistoon työskentelymalli, jonka tuloksena helpotettaisiin työnhakijoiden mahdollisuuksia työllistyä ammatillisen työvoimakoulutuksen jälkeen.
Työvoimapolitiikkaa tarvitaan lieventämään epäkohtia, joita syntyy, kun työmarkkinat eivät toimi täydellisesti. Perinteisesti suomalainen työvoimapolitiikka on ollut osin sosiaalipolitiikkaa,mutta nykyisin sitä pyritään erottamaan työvoimapalveluista.
Työvoimakoulutuksen tavoitteet ovat suhdanne-, kasvu- ja hyvinvointipoliittisia. Työvoimakoulutus on myös proaktiivista työvoimapolitiikkaa, jonka tavoite on totuttua pidemmällä: työmarkkinoiden epätasapaino-ongelmia yritetään ennakoida ja ehkäistä. Etenkin talouden globalistoituminen on tehnyt työmarkkinoiden muutosten ennakoinnin entistä vaikeammaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, kehittämishankkeena. Sen teoreettinen tietoperusta rakennettiin työvoimapolitiikasta, ammatillisesta työvoimakoulutuksesta ja sen vaikututtavuudesta sekä motivaatiosta.
Kehittämishankkeessa käytiin läpi koko ammatillisen työvoimakoulutuksen prosessi suunnittelusta toteuttamiseen. Prosessin eri vaiheisiin luotiin erilaisia työkaluja työ- ja elinkeinohallinnon virkailijoiden käyttöön. Lisäksi kehiteltiin työskentelytapamuutoksia palveluprosessin niihin
vaiheisiin, joiden todettiin olevan ongelmallisia.
Kehittämishankkeen toteutti Vantaan TE-toimiston virkailijoista koottu työryhmä. Hanke toteutettiin käyttämällä työryhmän jäsenten osaamista ja heille kertynyttä hiljaista tietoa. Työskentely oli pääosin käytännöstä lähtevää
ideointia kuitenkin siten, että työskentelyn aikana tutustuttiin alan kirjallisuuteen ja ohjeisiin.
Hankkeen tuotoksena työryhmä tuotti mallin, joka tukee
asiakaspalveluprosessia laajemminkin kuin työvoimakoulutuksen jälkeistä työllistymistä. Mallin esittely on saanut hyvän vastaanoton henkilöstöltä ja työryhmä alkaa konkreettisesti tuottaa hankkeessa esitettyjä työkaluja. Työryhmän jäsenistä on valittu koordinaattori, joka tukee henkilöstöä työkalujen käyttöönotossa. Työryhmän jäsenet kokivat hankkeen parissa työskentelyn antoisaksi.
Arviointina todetaan, että työ on luotettava. Hankkeen vaikuttavuutta seurataan. Malli on siirrettävissä muitten TE-toimistojen käyttöön.
Tärkeimpinä jatkotutkimuksina ehdotettiin palveluprosessin muiden vaiheiden kehittämistä sekä ammatillisen työvoimakoulutuksen vaikuttavuutta rajattuna yli 50-vuotiaisiin.
Työvoimapolitiikkaa tarvitaan lieventämään epäkohtia, joita syntyy, kun työmarkkinat eivät toimi täydellisesti. Perinteisesti suomalainen työvoimapolitiikka on ollut osin sosiaalipolitiikkaa,mutta nykyisin sitä pyritään erottamaan työvoimapalveluista.
Työvoimakoulutuksen tavoitteet ovat suhdanne-, kasvu- ja hyvinvointipoliittisia. Työvoimakoulutus on myös proaktiivista työvoimapolitiikkaa, jonka tavoite on totuttua pidemmällä: työmarkkinoiden epätasapaino-ongelmia yritetään ennakoida ja ehkäistä. Etenkin talouden globalistoituminen on tehnyt työmarkkinoiden muutosten ennakoinnin entistä vaikeammaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, kehittämishankkeena. Sen teoreettinen tietoperusta rakennettiin työvoimapolitiikasta, ammatillisesta työvoimakoulutuksesta ja sen vaikututtavuudesta sekä motivaatiosta.
Kehittämishankkeessa käytiin läpi koko ammatillisen työvoimakoulutuksen prosessi suunnittelusta toteuttamiseen. Prosessin eri vaiheisiin luotiin erilaisia työkaluja työ- ja elinkeinohallinnon virkailijoiden käyttöön. Lisäksi kehiteltiin työskentelytapamuutoksia palveluprosessin niihin
vaiheisiin, joiden todettiin olevan ongelmallisia.
Kehittämishankkeen toteutti Vantaan TE-toimiston virkailijoista koottu työryhmä. Hanke toteutettiin käyttämällä työryhmän jäsenten osaamista ja heille kertynyttä hiljaista tietoa. Työskentely oli pääosin käytännöstä lähtevää
ideointia kuitenkin siten, että työskentelyn aikana tutustuttiin alan kirjallisuuteen ja ohjeisiin.
Hankkeen tuotoksena työryhmä tuotti mallin, joka tukee
asiakaspalveluprosessia laajemminkin kuin työvoimakoulutuksen jälkeistä työllistymistä. Mallin esittely on saanut hyvän vastaanoton henkilöstöltä ja työryhmä alkaa konkreettisesti tuottaa hankkeessa esitettyjä työkaluja. Työryhmän jäsenistä on valittu koordinaattori, joka tukee henkilöstöä työkalujen käyttöönotossa. Työryhmän jäsenet kokivat hankkeen parissa työskentelyn antoisaksi.
Arviointina todetaan, että työ on luotettava. Hankkeen vaikuttavuutta seurataan. Malli on siirrettävissä muitten TE-toimistojen käyttöön.
Tärkeimpinä jatkotutkimuksina ehdotettiin palveluprosessin muiden vaiheiden kehittämistä sekä ammatillisen työvoimakoulutuksen vaikuttavuutta rajattuna yli 50-vuotiaisiin.